Star Trek V: The Final Frontier (1989)

Regie: William Shatner | 102 minuten | actie, avontuur, science fiction, thriller | Acteurs: William Shatner, Leonard Nimoy, DeForest Kelley, James Doohan, Walter Koenig, Nichelle Nichols, George Takei, David Warner, Laurence Luckinbill, Charles Cooper, Cynthia Gouw, Todd Bryant, Spice Williams, Rex Holman, George Murdock, Jonathan Simpson, Beverly Hart, Steve Susskind, Harve Bennett, Cynthia Blaise, Bill Quinn, Melanie Shatner, Carey Scott, Mike Smithson

‘The Final Frontier’ is het vijfde deel van de Star Trek films en ook de enige die door William Shatner (Kirk) is geschreven en geregisseerd. Deze film wordt gezien als verreweg de slechtste uit de hele cyclus en het duurt niet lang voordat je weet waarom.
Het verhaal gaat ruwweg over de Vulcan Sybok (Laurence Luckinbill) die een ruimteschip wil kapen om te reizen naar het centrum van de melkweg. Hier hoopt hij een antwoord te vinden op de belangrijkste filosofische vragen van ons bestaan. Natuurlijk is het ruimteschip dat hij gaat kapen de ‘Enterprice’ en hier begint het verhaal al erg geforceerd aan te voelen.

De karakters zijn zoals je van ‘Star Trek’ kunt verwachten. De originele bemanning en ook Sybok spelen aardig maar worden weggevaagd door het lachwekkende script waarin ze moeten functioneren. Wat ook zeer jammer is, is de matige interactie tussen alle bemanningsleden. De enigen die echt een beetje rollen hebben zijn Kirk (William Shatner), Spock (Leonard Nimoy) en McCoy (DeForest Kelley) en hoewel zij hun best doen, de film kunnen ze niet redden.

Zoals eerder genoemd doet het verhaal zeer geforceerd maar ook onlogisch aan. Zo worden er excuses bedacht om de bemanning van de ‘Enterprice’ te betrekken in de bij het redden van de diplomaten die Sybok gegijzeld heeft en zijn er plotwendingen die te voorspelbaar voor woorden zijn en soms zelfs zeer lachwekkend. Daarnaast zijn er situaties die louter lijken te bestaan omdat de schrijvers niet creatief genoeg waren om een geloofwaardige oplossing te bedenken.

Hoewel de originele serie van ‘Star Trek’ niet bekend stond om haar vaart, is het nu wel heel droevig gesteld met de gebeurtenissen. Pas ergens halverwege de film lijkt er spanning in de zaak te komen, die snel weer wordt afgezwakt vanwege vergezochte verhaalelementen
Daarnaast ontbreekt er samenhang met de originele serie en de voorgaande films. Zo zijn de Klingons die ondertussen geïntroduceerd worden, een vrijwel nutteloze aanvulling en hoewel Kirk in Star Trek 3 zijn zoon heeft verloren aan deze aliens, lijkt er van haat tussen hen geen sprake.

Het droevigste van deze film zijn de speciale effecten. In het gunstigste geval waren ze nep en onovertuigend; in het ernstigste geval lachwekkend. Vooral op het laatst bij het eindgevecht is het moeilijk om je lachen in te houden wanneer Kirk achterna wordt gezeten door een gezicht in de lucht die laserstralen uit z’n ogen schiet. Nee, William Shatner moet geen ‘Star Trek’ in elkaar zetten.

De conclusie mag dan ook zeer eenvoudig zijn: sla deze film over. Wat voor een ‘Star Trek’ fanaat je ook mag zijn, ga direct door naar ‘Star Trek 6’. Hoewel William Shatner leuke rollen kan neerzetten, een film maken heeft hij duidelijk nog niet onder de knie.

Bertine van Hövell