Stardust (2007)

Regie: Matthew Vaughn | 130 minuten | actie, drama, avontuur, fantasie, science fiction | Acteurs: Charlie Cox, Claire Danes, Robert De Niro, Sienna Miller, Michelle Pfeiffer, Jason Flemyng, Ricky Gervais, Rupert Everett, Peter O Toole, Henry Cavill, Dexter Fletcher, Sarah Alexander, Mark Strong, David Kelly, Ian McKellen, Nathaniel Parker, Melanie Hill, Kate Magowan, Joanna Scanlan, Adam Fogerty, Ben Barnes, Adam Buxton, Fuschia Sumner, Jake Curran, Olivia Grant, Peter Goodall, Elwin Chopper David, Frank Ellis, Josie Rees

In een land hier heel ver vandaan leefde eens een koning met zeven zonen. Van deze zonen kan er maar een de nieuwe koning worden. De zonen strijden om de troon door elkaar te vermoorden en uiteindelijk blijven er nog drie over. De koning gooit zijn robijn uit het raam en deze wordt opgevangen door een vallende ster die ergens in het land neervalt. De laatst levende man met koningsbloed zal deze robijn kunnen herstellen en zal daarmee koning zijn. Behalve de prinsen zit er ook nog iemand anders achter de ster aan. Namelijk Tristan die, om de hand van zijn grote liefde te winnen een vallende ster voor haar gaat zoeken in de andere wereld. Wat hij op dat moment nog niet weet is dat zijn moeder ook in deze wereld woont en hem van een afstand beschermt.

Dit verhaal klinkt misschien als een droom maar dat is het zeker niet voor Tristan die op zoek is naar zijn ware liefde en ondertussen de vallende ster Yvaine moet beschermen tegen al het kwaad dat hen achterna zit. Zo zitten niet alleen de prinsen hen achterna, ook de drie heksen onder aanvoering van Michelle Pfeiffer als heks Lamia hebben kwade plannen met Yvaine. Dit alles wordt in ‘Stardust’ prachtig en geloofwaardig verteld, het is van begin tot eind een sprookje. En zoals met sprookjes wel vaker het geval is, eindigt ook dit verhaal in een happy end.

Helaas heeft Matthew Vaughn de omgeving erg gewoontjes gehouden. Niets wijst erop dat Tristan en Yvaine in een andere wereld rondlopen. Behalve dan het feit dat Yvaine in de normale wereld niets meer zou zijn dan wat sterrenstof en dat eenhoorns en heksen in de normale wereld niet bestaan. Jammer dat de omgeving niet fantasierijker is gemaakt met meer kleuren en meer sprookjeselementen. Misschien had de regisseur hier de bedoeling mee om het geloofwaardiger te laten lijken? Geloofwaardig is de film echter helemaal niet. Het is een fantasieverhaal en geloofwaardigheid is het laatste wat dit genre film nodig heeft. Wat ‘Stardust’ wel kon gebruiken, en wat Matthew Vaughn er dan ook zeker in heeft gestopt is humor. Vooral de scène waarin de homoseksuele en vriendelijke maar beruchte kapitein Shakespeare, oftewel Robert De Niro betrapt wordt door zijn bemanning als hij verkleed in jurkje al dansend wordt overvallen door prins Septimus. Maar ook al vanaf het begin zit de humor erin als Charlie Cox (Tristan) aan Sienna Miller (Victoria) uitlegt wat hij allemaal voor haar over zou hebben en dat tot in de vreemdste details aan haar beschrijft.

Er is maar één echte ster in de film en dat is Claire Danes. Dat is ze al sinds ze haar debuut maakte bij het grote publiek met de film ‘Romeo & Juliet’ in 1996, waar ze schitterde naast Leonardo DiCaprio. In ‘Stardust’ doet ze dat weer, maar dit keer letterlijk. Een vallende ster in de vorm van een vrouw is moeilijk voor te stellen in de ‘normale’ wereld maar als je er dan toch over na moet denken is Claire Danes toch wel de enige vrouw die je je in zo’n rol kunt voorstellen. Als de ster Yvaine straalt en schittert ze. En dat komt niet alleen door de gloed die er als ster om haar heen hangt zodra ze gelukkig is. Knap acteerwerk van het schattige jonge meisje dat eens de onschuldige Juliet speelde. Ook Michelle Pfeiffer laat in deze rol als heks eens goed zien wat ze waard is als actrice. De eerste scène waarin ze speelt is ze bijna onherkenbaar. Pas na een paar minuten gaat er een belletje rinkelen bij het horen van haar stem. Vervolgens kijk je nog eens goed. En nog eens. En dan blijkt het toch echt Michelle Pfeiffer te zijn die haar schoonheid geheel heeft verloren. Gelukkig voor haar mag ze het grote deel van de film ‘zichzelf’ spelen, althans wat uiterlijk betreft.

Eigenlijk heeft ‘Stardust’ alles wat je maar kunt wensen: fantasy, avontuur, een hoop romantiek en zelfs humor om de kijker zoet te houden. Met toppers van acteurs voor de grote rollen en de minder bekende maar knappe, jonge talentvolle Charlie Cox voor wie ‘Stardust’ wel eens zijn grote doorbraak kan betekenen. Kortom, voor de fantasy-liefhebber een must en voor elke filmliefhebber een aanrader!

Eveliene Sanders

Bioscooprelease: 4 oktober 2007