Stargate: Continuum (2008)

Regie: Martin Wood | 98 minuten | actie, avontuur, fantasie, science fiction | Acteurs: Ben Browder, Amanda Tapping, Michael Shanks, Christopher Judge, Beau Bridges, Claudia Black, Richard Dean Anderson, Cliff Simon, Don S. Davis, William Devane, Steve Bacic, Gary Jones, Peter Williams, Jacqueline Samuda, Darcy Cadman, David Ingram, Derek Peakman, Ron Halder, Barry Campbell, Vince Crestejo, Colin Cunningham, Tracy Trueman, Jay Williams, Kirsten Williamson, Martin Wood, Brad Wright

“Stargate SG-1” is een meerdere malen voor een Emmy genomineerde tv-serie die liep van 1997 tot 2007. Het succes van de tv-serie, die op zijn beurt weer gebaseerd was op Roland Emmerichs speelfilm ‘Stargate’ (1994), met Kurt Russell en James Spader, heeft het pad vrij gemaakt voor een aantal andere series, zoals “Stargate Atlantis” en films ‘Stargate: The Ark of Truth’ ( ) en nu dus ‘Stargate: Continuum’. Hoewel de film voor een kijker die niet bekend is met de personages uit de tv-serie best te volgen is, is enige voorkennis wel zo handig. De diverse begrippen en verwijzingen die voor een “Stargate” insider gesneden koek zijn, maken de film voor de leek iets moeilijker te begrijpen. Toch heeft ‘Stargate Continuum’ ook voldoende vertier te bieden voor de kijkers die voor het eerst kennismaken met de personages uit de serie. Het is een goede sciencefiction film met een op een leuke manier uitgewerkt thema, namelijk tijdreizen. Omdat het verhaal een aantal interessante wendingen kent, blijft de kijker gedurende hele film geïnteresseerd in de gebeurtenissen op het scherm. Er is daadwerkelijk sprake van karakterontwikkeling, wat de prent zeker ten goede komt. Daarbij komt nog dat de film er prima uitziet. De speciale effecten zijn erg zorgvuldig uitgewerkt.

De vaste bemanning van SG-1 gaan naar een soort executie van de laatste Gou’ald system lords, Ba’al (heerlijk slecht neergezet door Cliff Simon). “Stargate” fans zullen smullen van de aanwezigheid van Generaal Jack O’Neill (Richard Dean Anderson, ook bekend van “MacGyver”). Er gaat echter iets verkeerd en op mysterieuze wijze lossen mensen in het luchtledige op. Daniel Jackson (Michael Shanks), Samantha Carter (Amanda Tapping) en Cameron Mitchell (Ben Browder) vluchten door de Stargate, maar komen terecht in 1939, in een wereld waar Stargate in Amerika nooit ontdekt is, dankzij Ba’als geknoei met de geschiedenis. De ijskoude omgeving waar Daniel, Samantha en Cameron zich bevinden is overtuigend neergezet, geen wonder, want het team nam deze scènes op de Noordpool op (dankzij een “Stargate”-fan die in het ijsstation APLIS werkte). De film maakt zelfs kans op een vermelding in The Guinness Book of Records als film die op de meest noordelijke locatie werd gedraaid. Hoe dan ook, het draait om het rechtzetten van de geschiedenis, maar interessant hieraan is de discussie wat nu de werkelijkheid is; de gefabriceerde geschiedenis of die van de overgebleven leden van SG-1?

Het tempo van de film is prettig. De film zakt nergens in, al is het slot het meest spannend dankzij de vele gevechten. Must see voor de “Stargate” fans, maar ook science fiction liefhebbers die de serie niet kennen zullen zich vermaken met deze film.