State of Play (2009)

Regie: Kevin Macdonald | 127 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Russell Crowe, Ben Affleck, Rachel McAdams, Jason Bateman, Robin Wright, Helen Mirren, Jeff Daniels, Katy Mixon, Viola Davis, Harry Lennix, Maria Thayer, Rob Benedict, Wendy Makkena, Bonita Friedericy

‘State of Play’ is een spannende spionagethriller die je op het puntje van je stoel houdt. Okay, voordat de actie echt op gang komt moet je even door wat openingsscènes heen weten te komen, maar als het balletje eenmaal aan het rollen gaat, dan neemt de spanning in hoge mate toe.

Deze thriller, gebaseerd op de populaire miniserie uit 2003, speelt zich af in Washington D.C. en draait om congreslid Stephen Collins (Ben Affleck) wiens assistente zelfmoord heeft gepleegd. Althans, dat lijkt zo. Journalist  – voor The Washington Globe -en studievriend Cal McCaffrey (Russell Crowe) komt er erachter dat er meer aan de hand is en zet alles op het spel om samen met zijn nieuwe lieftallige collega Della Frye (Rachel McAdams) de onderste steen boven te halen en daarnaast ook nog de deadline te halen. De oorspronkelijke cast bestond uit Brad Pitt voor de rol van journalist McCaffrey en Edward Norton voor de rol van congreslid Collins. Deze combinatie werkte al goed in ‘Fight Club’ en zou ongetwijfeld ook weer fantastisch zijn geweest als de twee niet hadden afgezegd. Nu zijn het Affleck en Crowe die ‘State of Play’ moeten dragen. Allebei brengen ze wat negatieve connotaties met zich mee, vooral Affleck, die de afgelopen jaren bijna alleen maar flops op zijn naam heeft staan. Ook hier kiest hij voor de veilige kant en speelt een karakter dat hij haast niet kan verpesten. Dat doet hij dan ook niet, en ook al is hij niet de sterkste acteur, hij komt er wel mee weg.

Crowe is van sekssymbool en vrouwenverslinder in ‘Gladiator’ veranderd in een teddybeer. De ondeugende blik in zijn ogen komt af en toe tevoorschijn, maar verder ziet hij er vooral moe uit. Dat past prima bij zijn rol, een journalist die lak heeft aan autoriteit, constant in de weer is met deadlines en het soms moeilijk heeft zijn baas (Helen Mirren) te overtuigen dat zijn verhaal het wachten waard is. Je blijft je afvragen of hij nou wel of niet sympathiek is, maar dat hij een goede journalist is staat als een paal boven water. De rol van Helen Mirren werd in de serie gespeeld door Bill Nighy – een waar komisch talent. Helen Mirren is verfrissend in deze rol en in de weinige scènes die ze heeft straalt ze van het doek. Ze laat zien dat ze humor heeft en doet een beetje denken aan Meryl Streep in ‘The Devil Wears Prada’.

‘State of Play’ blijft tot het eind verrassend. Niemand zal een Oscar naar huis slepen, maar regisseur Kevin McDonald mag trots op zichzelf zijn: een knap staaltje werk, deze ruim twee uur durende film blijft je geboeid houden totdat alle eindjes aan elkaar geknoopt zijn.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 18 juni 2009