Stayin’ Cool (2013)

Regie: David Wasson | 3 minuten | animatie, korte film, komedie, familie | Originele stemmencast: Chris Diamantopoulos, Bill Farmer, Tony Anselmo, David Wasson

Het is zó heet in Mickey Mouse cartoon ‘Stayin’ Cool’, dat zelfs het tempo van de muziek is aangepast. De muzikant lijkt geen energie te hebben om sneller te spelen. Er springen letterlijk vonken van de zon, en iedereen is op zoek naar verkoeling. Kindjes hangen lusteloos in een klimrek of tegen een schommel en wanneer er eentje van de glijbaan afglijdt, vliegt zijn broek in brand. In een immens grote villa dobberen Mickey, Goofy en Donald rond in een zwembad. Last van de warmte hebben ze zo niet. Maar de vreugde duurt niet lang, want de bewoner van het huis stuurt een roedel honden op hen af als hij hun ongewenste aanwezigheid ontdekt. Mickey, Goofy en Donald moeten rennen voor hun leven. Nadat Donald Mickey de les heeft gelezen, probeert het trio op een andere manier af te koelen. Misschien helpt een autowasstraat? Of die propellers van dat vliegtuig, die maken toch ook lekker veel wind?

‘Stayin’ Cool’ is onderdeel van de nieuwe reeks cartoons waarin Mickey zich op glorieuze wijze opnieuw voor het voetlicht werpt. Disneys beroemdste muis is natuurlijk al generaties bekend en geliefd, maar interessant nieuw materiaal bleef uit. De ‘Mickey Mouse Clubhouse’ filmpjes, die voor peuters worden gemaakt, zijn in lelijk CGI gemaakt en hebben de oudere kijkers helemaal niets te bieden. Deze nieuwe serie filmpjes zijn duidelijk met meer visie gemaakt. De retrostijl past Mickey en zijn vrienden erg goed en de grappen zijn ouderwets leuk. In ‘Stayin’ Cool’ zitten wellicht iets minder visuele grapjes dan in bijvoorbeeld het prijzenwinnende ‘Croissant de Triomphe’, maar het filmpje is toch erg de moeite waard. De short staat als extra op de DVD en blu-ray van ‘Tinker Bell en de piraten’.

‘Stayin’ Cool’ verschijnt woensdag 13 augustus 2014 als extra op de DVD en blu-ray van ‘Tinker Bell en de piraten’.