Still the Water-Futatsume no mado (2014)

Regie: Naomi Kawase | 118 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Jun Yoshinaga, Nijirô Murakami, Miyuki Matsuda, Tetta Sugimoto, Makiko Watanabe, Jun Murakami, Hideo Sakaki, Sadae Sakae, Kazurô Maeda, Mitsuaki Nakano, Yukiharu Kawabata, Yukiyo Maeda, Kinue Yasuda, Fujio Tokita

Kyoko zwemt als een waterratje, Kaito houdt niet van zwemmen. Kyoko omarmt het leven, Kaito vreest de dood. Zij leeft in een harmonieus gezin, hij woont alleen bij zijn moeder. Zij zingt als een Japanse nachtegaal, hij doet er liever het zwijgen toe. Wat hebben deze tegenpolende pubers met elkaar gemeen? Zij wonen op een paradijselijk eiland en ze zijn dol op elkaar. Bovendien zijn zij de hoofdpersonen in de Japanse speelfilm ‘Still the Water’.

‘Still the Water’ is een coming-of-age drama die een stuk verder gaat dan zijn westerse genregenoten. Wat onze puberhelden moeten overwinnen is meer dan de angst voor afwijzing of voor het volwassen leven. In ‘Still the Water’ moeten onze pubers de dood onder ogen zien om voluit te kunnen leven. Daarvoor is niet alleen moed nodig maar vooral wat lessen in Oosterse wijsheid.

Het levert een film op die minder zwaar is dan de thematiek doet vermoeden. Dat is vooral te danken aan Jun Yoshinaga, een prille twintiger die ongekend naturel de onbevangen Kyoko tot leven wekt. Maar ook de prachtige beelden van het eiland en de elegante muziek brengen leven en lucht in de zware onderstroom: de zwabberende vriendschap van de pubers en de doodstrijd van Kyoko’s moeder. Die moeder is een sjamaan, die de dood met gepaste wijsheid en relativering tegemoet treedt. Ook Kyoko’s vader doet nu en dan een filosofische duit in het zakje.

Sommige scènes zijn iets te lang en niet iedere acteur weet zo te overtuigen als Yoshinaga. Ook is de symboliek soms te aanwezig en te obligaat (maan, zee, storm, natuurgeweld). Daar staat zo veel goeds tegenover, dat de twee uur die ‘Still the Water’ duurt voorbij gaan als een tedere zucht. Wat je uiteindelijk bijblijft zijn die twee ontroerende pubers, die leren dat je liefde, leven en dood nooit van elkaar kunt scheiden. En dat je nooit mag klagen als iemand te zwaar op je leunt. Zelfs al kletter je daardoor samen van je fiets.

Bioscooprelease: 20 november 2014
DVD-release: 20 maart 2015