Stilleven met vrouw, thee en brief (2022)

Recensie Stilleven met vrouw, thee en brief CinemagazineRegie: Tess Martin | 2 minuten | animatie, korte film

Filmmaker en beeldend kunstenaar Tess Martin onderzoekt in haar werk graag de relatie van de mens tot het verleden. Ze is ook geïnteresseerd in hoe geheugen en perceptie onze identiteit bepalen. In het kader van Ultrakort, het jaarlijks terugkerende project van het Nederlands Filmfonds in samenwerking met Vue en de NFO, maakte de Rotterdamse een kort animatiefilmpje waarin een vrouw een brief schrijft en iemand anders deze leest.

We weten verder niet heel veel over de briefschrijfster, anders dan dat ze poseert voor een foto in een setting die in de jaren zeventig lijkt te zijn. Bruin/oranje kleuren, een ouderwetse fluitketel waarmee thee gezet wordt, je kent het wel. De brief is ook verstuurd, want die ligt met een opengemaakte gefrankeerde envelop op tafel (een andere tafel dan waar de briefschrijfster aan zat), samen met een fruitmand, een al even brandende kaars, een horloge, het boek Praktische fotografie van W.H. Idzerda. Niet veel later schuift er iemand aan tafel, met een kop thee, de brief even vasthoudend. We zien niet wie de brief leest. Het meest voor de hand liggende is dat het de geadresseerde is (als je goed kijkt zie je dat de brief is gericht aan Dear Mom & Dad), maar het zou ook maar zo de briefschrijfster zelf kunnen zijn, die de brief bijvoorbeeld in een nalatenschap tegen is gekomen.

‘Stilleven met vrouw, thee en brief’ is – zoals het een Ultrakort-filmpje betaamt, nog geen tweeënhalve minuut, maar die tijd wordt goed benut. Hoewel er niet heel veel gebeurt, de filmmaakster heeft haar filmpje niet voor niets ‘Stilleven’ genoemd, wordt er tegelijkertijd een voorzet gegeven voor een hele levensgeschiedenis, waarbij ze veel aan de fantasie van de kijker overlaat. Bijzonder fraaie stopmotion-animatie.

Monica Meijer

Waardering: 4

Speciale vertoning: Nederlands Film Festival 2022