Stitch! The Movie (2003)

Regie: Tony Craig, Robert Gannaway | 55 minuten | komedie, animatie, familie | Originele stemmencast: Daveigh Chase, Chris Sanders, Tia Carrere, David Ogden Stiers, Kevin McDonald, Ving Rhames, Dee Bradley Baker, Kevin Michael Richardson, Jeff Bennett, Corey Burton, Zoe Caldwell, Tress MacNeille, Kunewa Mook, Liliana Mumy, Rob Paulsen, Frank Welker, Jess Winfield

‘Stitch! The Movie’ is een direct-op-dvd film, een jaar na het succes van ‘Lilo & Stitch’ uitgebracht. Helaas ontbreekt in deze film het ijzersterke verhaal en de karakterontwikkeling. De animaties zijn niet om aan te zien. Dat komt extra hard aan omdat de animaties in het eerste deel zo prachtig waren. Deze film is snel afgeraffeld en met minder liefde gemaakt dan zijn voorganger. Weliswaar is de hele cast teruggekeerd, op Jason Scott Lee (David, het vriendje van Nani) na, die vervangen is door Dee Bradley Baker. ‘

Stitch! The Movie’ lijkt eerder bedoeld als pilot voor de tv-serie van Lilo & Stitch, dan een volwaardige film en is in wezen niet meer dan een commercial van een uur. In deze tv-serie maken de kijkers per aflevering kennis met één van de andere 625 experimenten, in ‘Stitch! The Movie’ leren we er slechts twee beter kennen, ondanks het feit dat de belofte in de synopsis anders luidt. Het is overigens de vraag of het een verbetering zou zijn als er nog meer experimenten geactiveerd zouden worden, wellicht zou er meer humor in de prent gebracht kunnen worden, want zo lollig zijn nummer 221 en 625 niet. De experimenten, die door Dr. Jumba meegesmokkeld zijn naar de aarde, worden net als Gremlins, als ze in aanraking met water komen, geactiveerd. Als Dr. Jumba ontvoerd wordt door Captain Gantu in opdracht van Dr. Hamsterveil (een vreselijk irritant nieuw karakter, met een zo mogelijk nog irritanter accent), activeren Lilo en Stitch Experiment 221, maar dat mag natuurlijk in het eerste deel van de film niet baten. Hij vormt een gevaar voor de stroomvoorziening in Hawaii en pas op het eind laat hij merken dat hij wel nuttig kan zijn. Experiment 625 is door Dr. Hamsterveil geactiveerd en is een gele, luie variant van Stitch, die gek is op sandwiches.

Je zou bijna denken dat Disney deze film gemaakt heeft om mee te surfen op het Pokémonsucces, zo sterk doet de film aan deze serie denken. Gelukkig zijn we verschoond gebleven van de 626 Experimenten-kaartjes die we moeten sparen.
Ouders zullen deze film hoogstwaarschijnlijk oervervelend vinden, maar de film is kort genoeg om kinderen een klein uurtje prima vermaak te bieden.