Stonehearst Asylum-Eliza Graves (2014)

Regie: Brad Anderson | 113 minuten | thriller | Acteurs: Kate Beckinsale, Michael Caine, Jim Sturgess, Ben Kingsley, Brendan Gleeson, David Thewlis, Jason Flemyng, Sophie Kennedy Clark, Sinéad Cusack, Guillaume Delaunay, Christopher Fulford, Edmund Kingsley, Velizar Binev, Ekaterina Stoyanova, Anton Poriazov

Psychiatrische inrichtingen, oftewel gekkenhuizen, blijven populair binnen het horror- en thrillergenre. Wanneer dit ook nog eens ergens afgelegen in Groot-Brittannië ligt en het verhaal zich in Victoriaanse tijden afspeelt, heb je het basisprincipe van ‘Stonehearst Asylum’ te pakken.

Het korte verhaal ‘The System of Doctor Tarr and Professor Fether’ uit 1845 van Edgar Allan Poe, één van de Amerikaanse literaire grootheden, diende als inspiratie voor ‘Stonehearst Asylum’. De cast lijkt de titel “Best of British” waardig met onder andere namen als Michael Caine en Ben Kingsley. Regisseur Brad Anderson (‘The Machinist’) mag dit macabere verhaal vormgeven.

Net voor aanvang van de 20e eeuw arriveert de jonge Dr. Edward Newgate (Jim Sturgess) op kerstavond bij het geïsoleerde Stonehearst Asylum. Hij hoopt hier zijn prestigieuze studie aan te vullen met praktijkervaring en wordt onder de hoede genomen van de onorthodoxe Dr. Silas Lamb (Ben Kingsley). De patiënten krijgen in deze inrichting wel erg veel vrijheid en al snel valt Edward z’n oog op de beeldschone patiënte Eliza Graves (Kate Beckinsale). Zij raadt hem aan om zich zo snel mogelijk uit de voeten te maken. Hij doet haar oproep af als gekkenpraat totdat een akelige vondst in de kelder een ander licht op de zaak schijnt.

Vanaf het eerste moment is het tempo goed in ‘Stonehearst Asylum’, nadeel hiervan is dat de meeste onthullingen al snel plaatsvinden. Hierdoor is de spanning soms ver te zoeken. De film wil overkomen als een klassieke Engelse griezelfilm maar daarvoor is het simpelweg niet beangstigend genoeg. De toon slaat vaak over van kostuumdramatiek naar komisch naar macaber en lijkt zelf ook nooit te weten wat het wil. De aankleding is wel aangenaam te noemen en doet je vaak in vervlogen tijden wanen.

Zoals gezegd is er een omvangrijke Britse cast aangevoerd door Kate Beckinsale. Jammerlijk genoeg lijkt zij voor haar rol inspiratie te hebben gehaald uit Bella van de ‘Twilight’ saga. Ook hier kwalificeerden moeilijke blikken en veel zuchten als acteren. De overige acteerprestaties zijn daarentegen wel om over te spreken. Wel een misser is dat acteerzwaargewichten als Michael Caine en Brendan Gleeson zo weinig speeltijd krijgen. Jim Sturgess doet het prima als Edward maar de show wordt gestolen door Sir Ben Kingsley als Dr. Silas Lamb. Zijn onvoorspelbaarheid en intensiteit zorgen voor de broodnodige spanning.

Er had meer in ‘Stonehearst Asylum’ gezeten, maar een onregelmatige toon zorgt ervoor dat het vaak nog meer schizofreen aanvoelt als de patiënten die het bevolken. De pluspunten (mooie aankleding en een aantal stijlvolle acteerprestaties) kunnen niet verhinderen dat de minpunten (het gebrekkige script en futloze regie) overheersen na afloop. Te gek is ‘Stonehearst Asylum’ (helaas) niet te noemen.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 23 oktober 2014
DVD- en blu-ray-release: 25 februari 2015