Stop! Or My Mom Will Shoot (1992)

Regie: Roger Spottiswoode | 87 minuten | actie, komedie | Acteurs: Sylvester Stallone, Estelle Getty, JoBeth Williams, Roger Rees, Martin Ferrero, Gailard Sartain, John Wesley, Al Fann, Ella Joyce, J. Kenneth Campbell, Nicholas Sadler, Dennis Burkley, Ving Rhames, Jana Arnold, Chris Latta

In de jaren 90 boerde Arnold ‘Arnie’ Schwarzenegger goed met zijn publieksvriendelijke komedies. ‘Twins’ en ‘Kindergarten Cop’ lieten de bioscoopzalen vollopen en de Oostenrijkse eik bewees opnieuw dat je met een hoop charisma en weinig acteertalent zowat elk genre aankan. Dat Schwarzenegger zichzelf niet zo serieus nam en niet vies was van een hoop zelfspot had daar ook vast mee te maken. Sylvester ‘Sly’ Stallone, dé grote concurrent van de Oostenrijkse bodybuilder, zag het met lede ogen aan. De Italian Stallion wilde ook furore maken in het komediecircuit! Stallone’s eerste komische worp, ‘Oscar’, werd een flop. Sly gaf niet op en probeerde het opnieuw. Enter ‘Stop! Or My Mom Will Shoot’.

In ‘Stop! Or My Mom Will Shoot’ draait het om de keiharde agent Joe (Stallone). Deze noeste gezagshandhaver is een lompe, onaangepaste diender die zijn vak op onorthodoxe wijze uitvoert. Zolang hij de schurken maar achter de tralies krijgt, is het goed toch? Zijn liefdesleven is een zooitje. Het leven van Joe wordt bruut verstoord als zijn moeder Tutti (Geddy) op bezoek komt en besluit om haar zoon mee te helpen. Tutti is getuige geweest van een geweldsmisdrijf en heeft belangrijke informatie. Samen gaan ze de zaak oplossen.     Het kan zijn dat de titel van deze film je bekend voorkomt. ‘Stop! Or My Mom Will Shoot’ heeft in de loop der jaren een beruchte reputatie opgebouwd. Vraag een club filmfreaks wat één van de slechtste komedies aller tijden is en dit Stallone-vehikel zal ongetwijfeld een paar keer genoemd worden. De film heeft inmiddels een cultstatus opgebouwd. Deze mislukte actiekomedie is echter niet zo rampzalig als je zou denken.

Het grootste manke is de lage grapdichtheid en het script. ‘Stop! Or My Mom Will Shoot’ draait om één grap: bemoeizuchtig moedertje gaat op stap met haar ruwe zoon. Die wisselwerking moet voor een hoop hilariteit zorgen, maar dat lukt dus niet. Stallone is een beter acteur dan Schwarzenegger, maar hij mist het charisma, de zelfspot en het moddervette accent van zijn concurrent. Sly acteert dat hij grappig moet zijn, terwijl Arnie dat was. In het begin is de wisselwerking tussen Stallone en Geddy nog wel aardig, omdat hun karakters zo botsen. Uiteraard kunnen ze binnen no time ineens goed met elkaar opschieten en zijn de confrontaties voorbij en wordt het een zoetsappige bedoening.

Het hoogte- en dieptepunt is Geddy. Ze zet Tutti neer als een dametje dat iedereen bemoederd en ongevraagd van advies voorziet. Dat levert gênante scènes op. Zo praat het oude besje met wildvreemden  over het geslacht van haar zoon (“op deze foto was hij 9 jaar oud en toen al zwaar bepakt”), zijn poetsgewoonten (“in zo’n vies huis wil geen enkel meisje komen”) en rijgedrag. Best geinig in het begin, maar al snel dodelijk vermoeiend. Geddy is bij vlagen schattig en charmant, maar even vaak kattig en irritant. Net als een echte moeder. Ze speelt haar rol erg goed dus (sorry mam!). Jammer genoeg biedt het script (of bierviltje met wat letters erop gekalkt) weinig lolligs. Na tig grappen over een bemoederend vrouwtje die haar volwassen zoon de oren wast, weet je het wel.

‘Stop! Or My Mom Will Shoot’ is een mislukte film. De cast doet zijn werk op zich naar behoren. Stallone doet zichtbaar zijn best, Geddy doet wat er van haar gevraagd wordt en de rest van de cast volstaat ook. Ondanks de erbarmelijke (en spaarzame) humor, is dit vehikel best aardig. Er zit genoeg vaart in, de jaren 90 kledij is tenenkrommend en de soundtrack is pure kitsch. Daarnaast kent de film een paar opvallende oneliners die best aardig zijn. Deze film is lang niet zo slecht als de recente hausse aan spoofs. Verwacht geen dramady’s (dramatisch slechte komedies. red) als ‘Scary Movie’, ‘Vampires Suck’ of ‘Dance Flick’. Apart curiosum en de laatste komedie van Sly.

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 22 mei 1992