Stop the Pounding Heart (2013)
Regie: Roberto Minervini | 98 minuten | drama | Acteurs: Sara Carlson, Colby Trichell, Tim Carlson, LeeAnne Carlson, Katarina Carlson, Christin Carlson, Grace Carlson, Linnea Carlson, Emma Carlson, Timothy Carlson, Liberty Carlson, Noah Carlson, Judah Carlson, Seth Carlson, Dixie Carlson, Todd Trichell, Linda Trichell, Curtis Trichell, Tanya Trichell, C.T. Trichell, Miranda Trichell, Ryder Trichell, Mitchell Tanner, Bubba Gordan, Corrie Baldridge, Tiffany Means, Dustin Platt, Bud Jenkins, Tallon Jenkins, Carson Jenkins, Tayler LaFlash, Logan Bottoms, Garrett Jones, Bj Williamson, Tyler Alexa, Josh Scott, Blaine Dever, Bobby Pelham, Dillon Brent, Bj White
Net als in zijn vorige twee films, ‘The Passage’ (2011) en ‘Low Tide’ (2012) is de scheidslijn tussen documentaire en fictie in Roberto Minervini’s ‘Stop the Pounding Heart’ nauwelijks te onderscheiden. We keren terug naar de geitenboerderij uit ‘The Passage’, bij het gezin dat Ana tijdens haar roadtrip op weg naar haar laatste strohalm zo liefdevol eten en onderdak bood. Het gezin, vader, moeder en twaalf kinderen, is streng gelovig. De kinderen worden allemaal thuis onderwezen. Vader neemt vooral de bijbelstudie op zich, moeder en de oudste kinderen brengen de jongsten de rest bij. Daarnaast helpen de kinderen zodra ze daartoe in staat zijn bij de werkzaamheden die de boerderij met zich meebrengt. De geiten worden nog met de hand gemolken, er wordt geitenkaas gemaakt en verkocht, aan andere boerderijen in de buurt of op streekmarkten.
Hoofdpersoon Sara, de oudste dochter, is een jaar of veertien. Op een dag ontmoet ze Colby, een veelbelovende stierenrijder. Hij leert haar jongere broertjes hoe ze de rodeokunst onder de knie moeten krijgen en probeert haar ook zover te krijgen. Sara houdt de boot af, maar is toch door de jongen geïntrigeerd. En omgekeerd geldt hetzelfde. Het levert mooie, vertederende scènes op, waarin achter de ogen van Sara een maalstroom van twijfels schuilgaat.
‘Stop the Pounding Heart’ biedt het publiek een uniek kijkje in een bijzondere gemeenschap. Hun interpretatie van de bijbel staat ver van de gebruikelijke, wat minder strenge geloofsovertuigingen. Vrouwen worden geacht zich als hulp van de mannen op te stellen, het is waarom God ze gemaakt heeft. Volgens het geloof is er maar één ware voor een vrouw, de reden waarom daten uit den boze is. Pret maken en lol hebben met vrienden vertroebelt het beeld. Immers, ook in moeilijke tijden moet je op je ware liefde kunnen vertrouwen. Het is niet meer dan begrijpelijk dat Sara’s geloof wankelt, want de ontmoetingen met Colby vallen beslist onder het kopje ‘fun’. Maar ook daar heeft moeder in een intiem en meelevend gesprek het juiste antwoord op. Het wordt met zoveel overtuiging gebracht, dat je het bijna gaat geloven.
‘Stop the Pounding Heart’ is een prachtige film die de mensen, zowel de religieuze fundamentalisten als de cowboys, in hun waarde laat. Er is geen echt conflict. In een speelfilm zou Sara ongetwijfeld dreigen de kerk te verlaten en er met haar geliefde vandoor te gaan, maar niet hier. Haar innerlijke worsteling, hoewel voorzichtig aangestuurd door Minervini, voelt echt en dat is genoeg voor een anderhalf uur durende intense kijkervaring.
Monica Meijer