Storm Rider-Clash of Evil (2008)

Regie: Dante Lam | 98 minuten | actie, animatie, avontuur, fantasie | Acteurs: Raymond Lam Fung, Hins Cheung King-Hin, Juno Mak Chun-Lung, Ti Lung, Regen Cheung Wai-Nga, Crystal Cheung Man-Ga, Winkie Lai Mei-Yin

Iedereen die ‘Dragonball Z’ al een tikkie te heftig vond, kan ‘Storm Rider-Clash of Evil’ maar beter negeren. Deze geanimeerde ADHD-trip barst uit z’n voegen van de actie en bezorgt de ongeoefende kijker barstende koppijn dankzij het flamboyante kleurgebruik. Daarnaast is deze film in het Mandarijn gesproken, wat resulteert in schreeuwende en piepende vocalen die regelmatig over de irritatiegrens gaan. Je bent bij deze dus gewaarschuwd.

In ‘Storm Rider-Clash of Evil’ draait het om Wind. Deze zwijgzame loner is erop uit om dictator Conquer af te zetten. Hulp komt in de vorm van Flame Kylin, een gemene vechtersbaas die de integere Wind uitdaagt om excessief geweld te gebruiken in plaats van de stem van de rede. Diplomatiek kun je de mannen niet noemen, want discussies monden continu uit in vuistgevechten waarbij speciale superkrachten ook in de strijd gegooid worden. Wind wordt echter verteerd door wraakgevoelens en zodoende verandert hij in wat hij het meest haat: een gecorrumpeerde moordmachine. Strijder Cloud ziet met lede ogen aan hoe Wind transformeert in een monster en doet er alles aan om zijn vriend te redden. Tussen de bedrijven door, probeert Cloud de sadistische Conquer af te zetten nu Wind bezig is om zijn menselijkheid te verliezen.

Het is bijna onmogelijk om het warrige verhaal van ‘Storm Rider-Clash of Evil’ na te vertellen. De animatiefilm is gebaseerd op een in Hongkong enorm populair stripverhaal. Deze comic van auteur Ma Wang Sing is al eerder gebruikt voor een film. De live action film ‘Storm Riders’ uit 1998 van Andrew Lau verhaalt ook over de belevenissen van Wind en Cloud. Een dikke tien jaar later ligt het (getekende) vervolg op de liefhebber te wachten. Om echt van het warrig gebrachte epos te genieten, is enige voorkennis zeker gewenst. De personages worden zonder introductie in beeld gebracht en de zwijgzame Wind en Cloud geven weinig geheimen prijs, zodat het gissen is wat hen drijft.

De leek zal moeite moeten doen om zijn of haar aandacht erbij te houden dus. Gelukkig maken de strakke animatie en de knap in beeld gebrachte actie veel goed. Visueel gezien valt er weinig te klagen. De personages zien er goed uit, al is de animatie bij vlagen wat onafgewerkt en is de cameravoering een beetje chaotisch. Het is wel zo dat ‘Storm Rider-Clash of Evil’ een geheel eigen smoel heeft. De tekenstijl hangt ergens tussen ‘Winx Club’ en ‘Ninja Scroll’ in. Het is duidelijk dat dit geen Japanse tekenfilm is, maar de Aziatische roots zijn wel duidelijk. Afijn, de film ziet er verzorgd uit. De stemacteurs zijn af en toe iets te hysterisch bezig en schreeuwen de longen uit hun lijf wat op de zenuwen werkt. Gelukkig gebeurt dat niet al te vaak.

Regisseur Dante Lam heeft een film voor de fans gemaakt. Liefhebbers van de stripverhalen zullen ongetwijfeld van deze cartoon smullen. Ben je niet zo bekend met het boek dan is het geen slecht idee om live action film ‘Storm Riders’ bij de videotheek te huren en daarna pas deze tekenfilm te bekijken. Scheelt je een barstende koppijn…