Storm Warning (2007)

Regie: Jamie Blanks | 82 minuten | horror | Acteurs: Nadia Farès, John Brumpton, Robert Taylor, David Lyons, Mathew Wilkinson, Jonathan Oldham

‘Storm Warning’ is na een pauze van zes jaar de derde horrorfilm op rij van de Australische regisseur Jamie Blanks. Ondanks dat zijn nieuwste productie – gemaakt in thuisland Australië – niets weg heeft van de Amerikaanse formulehorrors ‘Urban Legend’ (1998) en ‘Valentine’ (2001), loopt Blanks met ‘Storm Warning’ net als bij zijn twee voorgangers wederom achter de feiten aan. Waren ‘Urban Legend’ en ‘Valentine’ nog geïnspireerd door het succes van ‘Scream’; ‘Storm Warning’ past in het rijtje van ‘hillbillyhorrors’ als ‘Wrong Turn’ (2003) en ‘Wolf Creek’ (2005). Met name het succes van de laatstgenoemde, eveneens Australische productie zal hebben bijgedragen aan het groene licht voor Blanks’ laatste project.

Helaas voegt ‘Storm Warning’ niets toe aan de films waar het overduidelijk inspiratie uit put. Net als in ‘Wolf Creek’ raken de hoofdpersonen in de film verdwaalt in de uitgestrekte, verlaten gebieden van Australië. Dit keer gaat het echter om een koppel, dat door slecht weer met hun boot op een eiland strandt. Voor de kijker is vanaf het begin duidelijk dat het stel door onstuimig weer in de problemen komt; daar zorgt Blanks wel voor met zijn overdaad aan shots van samenpakkende wolken boven het water.

Na een trage start, die her en der wordt opgeleukt door mooie beelden van de ruige natuur down under, belandt het stel Rob en Pia met hun boot op French Island in zuidelijk Australië. Op zoek naar een schuilplek, vinden ze een vervallen en verlaten huis. Maar het duurt niet lang of de eigenaars, een vader met twee niet zo snuggere zoons, arriveren en – je raadt het al – zij hebben weinig op met vreemdelingen. Wat volgt is een serie vernederingen en intimidaties die spanning moeten creëren, wat echter niet goed uit de verft komt. De twee primitieve broers komen niet verder dan pesterijtjes en wekken slechts irritatie op met nietszeggende vragen als ‘In wat voor auto rijd je?’, om vervolgens om onverklaarbare redenen in stompzinnig gelach uit te barsten als Rob verklaart een Volvo te bezitten.

Poppy, het hoofd van de familie, ligt gedurende deze spelletjes van z’n zoons op bed en laat zich de eerste tijd niet zien. Wel wordt er door de broers naar hem gerefereerd en waken ze er bovendien voor om hem niet wakker te maken. Je vraagt je als kijker af met wat voor creep we van doen krijgen. Als Poppy dan eenmaal in beeld verschijnt, stelt het personage in de gedaante van een verkreukelde en verstrooide alcoholist behoorlijk teleur. Gedrieën gaat de familie verder met intimideren en ze lijken heel wat van plan te zijn met het vers gevangen koppel. Maar eerst laten ze hen nog even onbewaakt in een schuur achter, waar een scala aan scherp gereedschap binnen handbereik ligt. Een onlogische wending, die het plot 180 graden laat draaien.

Want de eerst zo timide Pia ontpopt zich tot een vrouwelijke MacGyver en knutselt een creatieve val in elkaar. De eerstvolgende broer die de fout maakt de schuur binnen te stappen, moet het dan ook ontgelden: one down, two to go. Terwijl het na deze omslag in de film voor de kijker wel duidelijk is hoe dit gaat eindigen, gaat het kat-en-muisspel nog even door. Het abrupte einde dat na deze eindstrijd volgt, doet je je afvragen waar je nu anderhalf uur naar hebt zitten kijken. Wie waren die drie boze inboorlingen? Waarom zijn ze zo geworden zoals ze zijn? Door het ontbreken van zinderende spanning, wat meer uitdieping van alle betrokken personages en een degelijk verhaal, blijven er bar weinig redenen over om deze film in je dvd-speler te stoppen. De mooie shots van de Australische outbacks in deze low budget-productie verdienen een extra puntje, maar liefhebbers van ‘Wrong Turn’ en soortgelijke hillbillyhorrorfilms kunnen voor een Australisch uitstapje beter ‘Wolf Creek’ uit de dvd-schappen plukken.

Wouter Westerhof

‘Storm Warning’ verschijnt donderdag 22 november 2012 op DVD en blu-ray (in de ‘Movies to Die For: There Will Be Blood’ box, samen met ‘Eden Lake’ (2008)).