Storm Warriors – Fung Wan II (2009)

Regie: Oxide Pang Chun, Danny Pang | 106 minuten | actie, horror, fantasie | Acteurs: Nicholas Tse, Aaron Kwok, Ekin Cheng, Kenny Ho, Charlene Choi, Simon Yam, Suet Lam, Patrick Tam, Anson Leung, Byron Pang, Yan Tang, Tak-bun Wong

Azië doet allang niet meer onder voor Hollywood als het om spektakel gaat. Met de gebroeders Pang heeft Hong Kong een sterke troef in handen, want dit regisseursduo weet wat de bioscoopbezoeker wil: Actie met hoofdletter A. In het verleden viel het tweetal al op met ‘Bangkok Dangerous’ (het origineel uit 1999 wel te verstaan, niet het tergende Nicolas Cage-vehikel uit 2008.) en ‘The Eye’, maar met ‘Storm Warriors’ overtreffen ze zichzelf. Stijlvol, kleurrijk en indrukwekkend zijn zomaar wat trefwoorden die te binnen schieten als je deze film kijkt.

‘Storm Warriors’ is gebaseerd op een populaire serie waar hele volksstammen (in Azië) voor warm lopen. Twee krijgers, Cloud en Wind, moeten het opnemen tegen machtswellusteling Lord Godless en zijn handlangers. Het wordt een bitter gevecht, want het tweetal moet flinke offers brengen om te slagen.

De film begint warrig en de achtergrondgeschiedenis van het duo wordt met een paar regels afgedaan. Dit is fanservice, want zonder voorkennis wordt het erg ingewikkeld. Afijn, voordat de film goed en wel begonnen is, heb je al een spectaculair gevecht gezien. Wat opvalt is hoe strak en goed de special effects in beeld zijn gebracht. De choreografie van de knokscènes zit goed in elkaar, de stunts ogen fantastisch en ook de computergraphics mogen er zijn (ze ogen nergens nep). Visueel gezien valt er niets op deze film af te dingen. De broertjes Pang weten hoe een film als deze eruit moet zien. Er is veel op blue screen gefilmd wat ‘Storm Warriors’ soms het uiterlijk van een computerspel en/of stripboek geeft. Bij vlagen kijk je naar een kruising tussen ‘Sin City’, ‘300′ en ‘Star Wars’ en dat is een groot compliment. Ook in de fraaie kostuums is veel moeite gestoken.

Helaas is niet alles even goed uitgewerkt. Het acteerwerk is afdoende voor het genre, maar het ontbeert de film aan de nodige humor. Het spektakel wordt te serieus gepresenteerd en soms kijk je naar een soort Shakespeareaans drama, maar dan vol onzin dat geregeld over de top gaat. Dit is melodrama in het kwadraat en bij het minste of geringste wordt een orkest ingeschakeld om de emoties van de cast kracht bij te zetten. Elke minuut van ‘Storm Warriors’ is dichtgeplamuurd met geluid (met de toevoeging van Chinese bubblegumpop als dieptepunt). Daarnaast acteert de cast op een superheldenmanier (lees: vuisten in de zij en met borst vooruit) wat onbedoeld grappige scènes oplevert. De dramatische passages zijn onbedoeld hilarisch.

Het opgeblazen melodrama is geen onbekende voor de fans van anime. En zo moet je deze film ook zien: als een live action versie daarvan. De overdadige bombast, de brute actie en het ambitieuze verhaal dat te veel in te korte tijd wil vertellen: alle ingrediënten voor een vette Manga-verfilming vind je in deze bioscoopkraker. De taalbarrière en de suikerzoete soundtrack zal waarschijnlijk veel actiefans afschrikken en dat is doodzonde. Deze gelikte film is vermakelijk, oogstrelend en geen moment saai.