Stormwind 2 – Ostwind 2 (2015)

Regie: Katja von Garnier | 103 minuten | avontuur, drama | Acteurs: Hanna Binke, Jannis Niewöhner, Marvin Linke, Amber Bongard, Cornelia Froboess, Tilo Prückner, Jürgen Vogel, Nina Kronjäger, Walter Sittler, Max Tidof

Sommige filmrecensies schrijven zichzelf. Neem nu de reeks ‘Stormwind’, de Duitse speelfilms gericht op tienermeisjes die van paarden houden. Elke recensie van een willekeurige film in deze serie (behalve de eerste natuurlijk) kun je beginnen met de woorden “Na het goed ontvangen [noem hier het voorgaande deel] uit [jaartal van dat vorige deel] moest er natuurlijk een vervolg komen.”

‘Stormwind 2’ speelt zich af in de eerste zomervakantie nadat heldin Mika bevriend is geraakt met haar black beauty, Stormwind. Oma’s manege Kaltenbach gaat het niet voor de wind. Door het vestigen van een concurrerende, veel grotere en luxere, manege vlakbij, neemt de ene na de andere leerling de benen. De bank dreigt met verkoop, want oma kan haar schulden niet betalen. Sam probeert Mika dit allemaal duidelijk te maken, maar Mika heeft andere problemen aan haar hoofd.

Want Stormwind heeft onverklaarbare schrammen. Wanneer ze weer met hem gaat trainen, komt ze in een bos (vol met prikkelstruiken) terecht, waar het paard een geheimzinnig wit ander paard ontmoet. Het is liefde op het eerste gezicht en Mika is blij dat ze nu weet waarom Stormwind zulke wonden heeft. Er is echter nog iemand op zoek naar dit witte paard en dat blijkt Milan te zijn, een jongen die Mika’s hart sneller doet kloppen. De kijker heeft dat feit eerder door dan zijzelf.

Ondertussen is Mika’s vriendin Fanny ook aangekomen op Kaltenbach (de twee meiden zouden eigenlijk naar Parijs op vakantie). Omdat de enige manier om Kaltenbach van de financiële ondergang te redden het winnen van een belangrijke wedstrijd is, moeten Mika, Fanny en Sam alles op alles zetten om goed beslagen ten ijs te komen. De wedstrijd (die natuurlijk georganiseerd is door de prestigieuze concurrent) bestaat uit een drietal onderdelen, en vooral het dressuur-gedeelte baart Mika zorgen.

‘Stormwind 2’ is qua verhaallijn net iets minder spannend dan het eerste deel. Hoeveel jeugdfilms gaan er niet over het uitgekauwde idee van een grote geldprijs winnen om een geliefde instelling (sportvereniging, wijkcentrum…) te redden van de ondergang? (Hoeveel op volwassen gerichte films gaan daar trouwens ook niet over: nog één keer een grote klapper slaan om dan…). Maar de film blinkt nog altijd uit in de mooie plaatjes: natuur, mens, dier zijn één.

De hoofdrolspelers zijn stuk voor stuk goed gecast: vriendin Fanny – die hier een grotere rol heeft als in deel 1 – is al net zo’n frisse verschijning als haar filmvriendin en ook Jannis Niewöhner – als Mika’s love interest Milan – weet zijn personage interessant te maken. Vernieuwend is het niet, maar het zit wel goed in elkaar en het ziet er bijzonder mooi uit. Soms is dat genoeg. En daarom kun je deze recensie ook heel goed afsluiten met: “niet verwonderlijk dat [filmtitel uit de ‘Stormwind’-serie] in [jaartal van het vervolg op het hierna komende deel] een vervolg kreeg.