Stormwind 4 – Ostwind: Aris Ankunft (2019)

Regie: Theresa von Eltz | 102 minuten | familie | Acteurs: Luna Paiano, Amber Bongard, Cornelia Froboess, Marvin Linke, Tilo Prückner, Hanna Binke, Lili Epply, Sabin Tambrea, Henriette Morawe, Marion Alessandra Becker, Meret Becker, Detlev Buck, Timo Dierkes, Michael A. Grimm, Ruth Hamm, Thomas Helm, Lisa Karlström, Nina Kronjäger, Andreas Wolf

Twee jaar na het derde deel in de ‘Stormwind’-serie slaat de reeks met ‘Stormwind 4’ een nieuwe weg in. Niet alleen is er een nieuwe regisseur – Theresa von Eltz neemt het stokje over van vaste regisseur Katja von Garnier -, er is ook een nieuwe hoofdrolspeler: Luna Paiano als de tot moeilijk opvoedbaar kind bestempelde Ari. Voor Mika-fans: wees gerust: Mika speelt nog steeds een rol, maar in ‘Stormwind 4’ ligt ze grotendeels gekluisterd in een ziekenhuisbed.

Dat heeft allemaal te maken met een steppebrand in Andalusië, waardoor het zo idyllisch lijkende weerzien tussen Stormwind en Mika bij aanvang van ‘Stormwind 4’ uitloopt op een tragedie: Stormwind is getraumatiseerd en wordt ter verzorging teruggebracht naar Kaltenbach; Mika ligt in een coma, terwijl er lichamelijk verder eigenlijk niets is wat haar in die coma houdt.

Ondertussen maken we kennis met de twaalfjarige Ari, het werkelijke hoofdpersonage in deze familiefilm. Ari is zoals gezegd een probleemkind. Het aantal pleeggezinnen waarin ze haar draai niet heeft kunnen vinden is inmiddels niet meer op één hand te tellen. Een geluk bij een ongeluk dat ze Fanny tegenkomt, die in de jeugdzorg haar roeping heeft gevonden. Fanny heeft meteen door hoe de vork werkelijk in de steel zit en maakt zich hard voor Ari’s toekomst: zo zorgt ze ervoor dat ze niet in een gesloten jeugdinstelling terechtkomt, maar bij het ‘therapiecentrum’ Kaltenbach.

Hoewel het niet liefde op het eerste gezicht is tussen Ari en Stormwind, zoals dat wel het geval was bij Mika en de zwarte hengst, is het wel duidelijk dat de twee elkaar aanvoelen. Ari heeft echter wat issues waar ze eerst aan moet werken. Meneer Kaan helpt haar daarbij. Dat Ari’s komst op Kaltenbach echter van essentieel belang is, blijkt als de nieuwe medewerkster Isabell, snode plannen heeft, die niet alleen de toekomst van de manege, maar ook de gezondheid van Maria Kaltenbach in gevaar brengen.

‘Stormwind 4’ profiteert wederom van de prachtige natuuropnamen in combinatie met de sfeervolle muziek. Het is fijn dat bekende spelers uit de voorgaande delen weer meewerkten; geen ‘Stormwind’-film zonder Mika’s oma, meneer Kaan en kleinzoon Sam en niet te vergeten de spontane Fanny. Heel diepgaand is het allemaal niet, maar dat verlangt de doelgroep ook niet. Met de kijkers groeit ook deze reeks mee met de tijd en het lijkt er op dat de ‘Stormwind’ reeks nog jaren mee kan. In ieder geval bij de doelgroep in de rewatchmodus.

DVD-release: 24 september 2019