Street Kings 2: Motor City (2011)

Regie: Chris Fisher | 92 minuten | actie, drama, misdaad | Acteurs: Ray Liotta, Clifton Powell, Kevin Chapman, Inbar Lavi, Charlotte Ross, Stephanie Cotton, Linda Boston, Corey Emanuel Wilson, Jack Moore, Tiren Jhames, Tim Holmes, Joe Tinpan, Sidi Henderson, Otis Youngsmith, Ele Bardha, Lisa Lauren Smith, Julia Ho, Gordon Michaels, Tia Fletcher, Ron Causey, Shawn Hatosy, Scott Norman

Zoals in Hollywood regelmatig gebeurt bij het uitbrengen van een sequel of vervolg, wordt de oorspronkelijke cast, de schrijver en de regisseur vaak zonder blikken of blozen vervangen door nieuw bloed, al dan niet in overleg met de oorspronkelijke makers. Maar toch, wat dan overblijft is vaak alleen de titel die doet herinneren aan het eerdere succes. Niet zelden vragen kijkers zich dan af of ze nog wel serieus genomen worden.

In ‘Street Kings 2: Motor City’, het vervolg op ‘Street Kings’ uit 2008 zien we geheel op die wijze geen Keanu Reeves en Forest Whitaker verschijnen. Uiteraard wel alle voordeel van de twijfel voor Ray Liotta (‘Goodfellas’) in de hoofdrol van politieagent Marty Kingston. Hij mag de samenwerking aangaan met zijn heetgebakerde partner Dan Sullivan (Shawn Hatosy) voor het oplossen van de moord op een undercover agent. Dat is het begin van een onvrijwillige samenwerking die we al vaker succesvol en minder succesvol in andere politiefilms zagen uitgewerkt. Het thema van twee dienders die niet willen samenwerken ligt er vanaf dat moment dan ook erg dik bovenop. En helaas weten we vaak ook al hoe dit soort verhaallijnen eindigen. Zou er een band tussen de twee ontstaan?

‘Street Kings 2: Motor City’ oogt erg prettig. Tegen de indrukwekkende straten van Detroit is een sinistere sfeer gecreëerd die zich uit in herfstige en nachtelijke tinten op het scherm. Die vormgeving, daar zit ‘m niet in. Maar de vormgeving is de verlenging van de inhoud en daar ontbreekt het nou net wat aan. Nee, ‘Street Kings 2: Motor City’ lijkt al gauw niet meer op het stoerdere broertje uit 2008. De regie was toen nog in handen van David Ayer, die enkele actieklappers als ‘Training Day’ en ‘S.W.A.T’ achter z’n naam mag zetten. Deze keer stortte regisseur Chris Fisher zich met een beduidend lager budget op het vervolg.   Wie investeert in ‘Street Kings 2: Motor City’ moet de politiefilmclichés op de koop toe nemen en focussen op de actiescènes. Al gauw zal de kijker er achter komen dat agent Marty iets te verbergen heeft. Laat je daardoor gewoon meevoeren.

Tjeerd Kooistra