Street Kings (2008)

Regie: David Ayer | 85 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Keanu Reeves, Forest Whitaker, Hugh Laurie, Chris Evans, Common, Amaury Nolasco, Naomie Harris, Terry Crews, Cedric the Entertainer, Jay Mohr, Martha Higareda, Kenneth Choi, Kevin Benton, Kate Clarke, Patrick Gallagher, Kirstin Pierce, Dennis Nusbaum, Amy Dudgeon, Cle Shaheed Sloan, Michael Monks, Angela Sun, Garret Sato, Aaron MacPherson, Siobhan Parisi, Joanne Chew, Geoffrey Gould, Kami Jones

Dat schrijver James Ellroy een uitgesproken bewonderaar is van de politie van Los Angeles, zou je op basis van diens werk niet zeggen. Adaptaties van zijn romans, zoals ‘L.A. Confidential’ of ‘The Black Dahlia’, laten dat politiekorps vooral zien als corrupt, schietgraag en zelfzuchtig. Ook in Ellroys ‘Street Kings’ komt de politie van LA er niet best af.

In ‘Street Kings’ speelt Keanu Reeves hardboiled cop Tom Ludlow, een getraumatiseerd agent die meest in zijn eentje opereert en eerst schiet voordat hij vraagt. In de straten van Los Angeles is hij niet de enige met die tactiek, zodat in ‘Street Kings’ meer wordt geschoten dan gepraat. Als Ludlow op een dag getuige is van de brute moord op een collega, belandt hij zonder het te willen in een moeras van complotten, corruptie en tegenstrijdige belangen.

Zoals in de meeste Ellroy-verfilmingen zijn ook in ‘Street Kings’ misdadigers en misdaadbestrijders lastig van elkaar te onderscheiden. Helaas neigen de slechteriken hier naar karikaturen, en komt hun slechtheid eerder voort uit sadisme dan uit berekening of eigenbelang. ‘Street Kings’ moet het daarom ook veel meer hebben van actie dan van psychologische diepgang. Daarbij is het verhaal tegelijk voorspelbaar en ongeloofwaardig. Bovendien is het jammer dat ‘Street Kings’ niet zoals zijn voorgangers in de jaren 40 en 50 van de vorige eeuw speelt maar in de 21 eeuw. Hierdoor heeft deze film meer weg van een tweederangs ‘Boyz n the Hood’ dan van een smaakvolle film noir.

Met de casting van ‘Street Kings’ is ook al iets misgegaan. Keanu Reeves doet het heel aardig als Tom Ludlow, al is zijn vertolking eerder medium- dan hardboiled. Helaas ontbeert het spel van Forest Whitacker de subtiliteit om het verontrustend personage neer te zetten dat Captain Jack Wander hoort te zijn. Rapper The Game weet ook niet te overtuigen, terwijl Cedric the Entertainer niet slecht acteert, maar de pech heeft dat zijn personage niet op zijn plaats is in deze film. Grootste miscast is de oerbritse komiek Hugh Laurie, die met vet Amerikaans accent een enigmatische politieofficier wil neerzetten en daarin volledig faalt.

Dat ‘Street Kings’ desondanks de moeite waard is, komt door zijn hoge amusementswaarde. De film kent een razend tempo, waarbij schietpartij volgt op schietpartij en onthulling op onthulling. Dat mondt weer uit in een over the top finale die het adrenalinegehalte nog wat verder opvoert. Daarbij is het verhaal, ondanks zijn voorspelbaarheid en gebrek aan geloofwaardigheid, toch weer zo ingenieus en spannend dat je bereid bent om de meeste minpunten voor lief te nemen. Zo is ‘Street Kings’ zeker geen geweldige film, maar wel een die voldoende amuseert. En dat is ook wat waard.

Bioscooprelease: 17 april 2008