Strijder (2022)

Recensie Strijder CinemagazineRegie: Camiel Schouwenaar | 90 minuten | familie | Acteurs: Maik Cillekens, Kailani Busker, Anouar Kasmi, Martijn Fischer, Soufiane Touzani, Martin van Waardenburg, Walid Benmbarek, Maartje van de Wetering, Terence Schreurs, Ali Ben Horsting, Justin Breeveld, Norah de Haan, Indira Flipse, Kai Hofstra, Jonathan Huisman

‘Strijder’ gaat over de twaalfjarige Dylan (de debuterende Maik Cillekens), wiens leven draait om voetbal. Gelukkig deelt hij deze passie met zijn beste vriend Youssef (Anouar Kasmi, eveneens debuterend in deze film). Na school zijn ze dan ook steevast samen te vinden op het voetbalpleintje in de buurt óf op het veld, waar Dylans vader trainingen geeft. Wanneer de twee jongens ontdekken dat er binnenkort een toernooi is, waarmee je de felbegeerde Touzani-cup kan winnen, draait hun hele leven écht alleen maar om voetbal.

Maar dan slaat het noodlot toe. Dylan krijgt een ongeluk, waarna hij in het ziekenhuis belandt. Het ziet er niet goed uit. Hij heeft een dwarslaesie en kan nooit meer lopen. Dylan weigert dit echter te geloven. Hij is ervan overtuigd dat hij beter wordt, hij moet immers samen met Youssef trainen om de Touzani-cup mee naar huis te nemen. Hij fantaseert over zijn voetbalheld, Soufiane Touzani, die hem stimuleert door te zetten.

‘Strijder’ is gebaseerd op het levensverhaal van Job Tichelman (1984), die al vanaf zijn geboorte een dwarslaesie heeft. Dit weerhield hem echter niet van het uitoefenen van zijn hobby: voetbal. Hij bedacht een inventieve manier om zijn rolstoel en handen te gebruiken om toch met kinderen in de buurt te kunnen voetballen en deze ervaringen resulteerden uiteindelijk in het scenario dat hij voor ‘Strijder’ schreef.

Wat opvalt in deze jeugdfilm is de uitgebalanceerde toon: natuurlijk is het ontzettend heftig wat Dylan overkomt, maar er blijft toch voldoende ruimte voor humor. Mede door de dialogen (met daarbij behorende scheldwoorden) voelt ‘Strijder’ als een slice of life. Er wordt behoorlijk in gevloekt en gescholden – niet alleen door Dylan, ook door vader Dennis (Martijn Fischer in een rol die op zijn lijf geschreven is). Ook mooi is dat ‘Strijder’ nergens té sentimenteel wordt. In één fragment komen vader en zoon emotioneel erg dicht bij elkaar. Was ‘Strijder’ een ander soort film geweest had Dennis hier zijn hart uitgestort, maar in deze film blijft het subtiel en in lijn van de personages zoals ze geschreven zijn. Toch ontkomt ‘Strijder’ niet aan voorspelbaarheid en clichés, maar dat lijkt inherent aan het genre en de doelgroep. Natuurlijk moet een film als dit een soort van happy end hebben. ‘Strijder’ is een geslaagde familiefilm over doorzetten, vriendschap en bovenal over voetbal en creativiteit.

Bioscooprelease: 21 juli 2022