Stuff (2019)

Recensie Stuff CinemagazineRegie: Malu Janssen | 13 minuten | korte film, drama | Acteurs: Georgina Verbaan, Jasmine Sendar, Mahfoud Mokaddem, Koen Wouterse, Tomer Pawlicki

Bezit. Het is een begrip dat de laatste jaren meer dan eens onder de loep wordt genomen. Het lijkt er bijna op of het – in ieder geval in de Westerse samenleving, waar men hierover een keuze kan hebben – twee kanten op kan gaan: of je kiest voor minimalisme en omarmt het Marie Kondo-principe, of je koopt je helemaal lens aan spullen en omringt je met de meest uiteenlopende zaken, waar je makkelijk zonder kunt, maar die je wél een goed gevoel geven. Natuurlijk is er een tussenweg, maar zo’n grijs gebied is maar gewoon en saai en daarom zie je dat niet vaak terug in films met dit thema.

‘Stuff’ is een kort drama met een macaber randje over een succesvol inkoopster bij een warenhuis. Ze is verantwoordelijk voor het assortiment aan woonspullen. Haar goede smaak en kijk op toekomstige interieurtrends werkt door in haar privéleven. Haar appartement is gevuld met design accessoires. Onbetaalbaar voor de één, maar voor Helen (Georgina Verbaan) is deze verzameling een anker om zich – onbewust – aan vast te klampen.

Van die zekerheid raakt ze zich pas doordrongen als er bij haar wordt ingebroken. Veel van haar spullen zijn vernield of meegenomen. Aanvankelijk probeert ze zich dapper door de komende dagen heen te slaan, maar wanneer vrienden haar komen helpen haar woning opnieuw in te richten, versplintert haar vermogen om door te gaan op de oude voet. Er is iets wezenlijks in haar veranderd, wat tot uiting komt in een gruwelijke finale.

‘Stuff’ is een interessante korte film, die je laat nadenken in hoeverre we gevormd worden door ons bezit, zowel materieel als psychisch. Niet iedereen bezit de mogelijkheid om na een ingrijpende gebeurtenis verder te leven alsof er niets gebeurd is. Malu Janssen (die zowel het scenario schreef als de regie voert over deze KORT! film) velt geen oordeel, maar laat ons meevoeren in de psyche van Helen.

‘Stuff’ wordt zondag 13 oktober 2019, rond 23.15 uur, op NPO3 uitgezonden.