Submarine (2010)

Regie: Richard Ayoade | 97 minuten | drama, komedie | Acteurs: Craig Roberts, Noah Taylor, Paddy Considine, Yasmin Paige, Sally Hawkins, Darren Evans, Osian Cai Dulais, Lily McCann, Otis Lloyd, Elinor Crawley, Steffan Rhodri, Gemma Chan, Melanie Walters, Sion Tudor Owen, Adrienne O’Sullivan, Jonny Wier, Lydia Fox, Lynne Hunter, Claire Cage, Edwin Ashcroft

‘Submarine’ is een bitterzoete komedie over relatieperikelen zoals die voorkomen bij ‘jong en oud’. Oliver (Craig Roberts) is op school een buitenbeentje. Hij is de ‘slimste’ leerling en valt omdat hij boven de middelmaat uitsteekt daardoor sowieso bij de rest van de klas uit de toon. Oliver gedraagt zich wat anders, weet zich moeilijk aan te passen aan het stoere machogedrag van zijn medeleerlingen die snoeven over wat zij (in hun fantasievolle gedachten) allemaal al met meisjes gedaan (zouden) hebben. Hij loopt in een jas met houtje-touwtje sluiting en wordt veel gepest. Oliver raakt zwaar verliefd op een medeleerlinge, Jordana (Yasmin Paige). Zij is zijn – onbeantwoorde – eerste liefde, maar zij speelt als vroegrijp meisje vooralsnog een kat-en-muis-spelletje met hem. Van haar wil hij echter zijn eerste kus krijgen, sterker: met haar wil hij ook voor het eerst naar bed.

Olivers ouders hebben zo hun eigen problemen. Vader Lloyd (Noah Taylor) en moeder Jill (Sally Hawkins) leven volledig langs elkaar en hun huwelijk staat op de tocht. Vader is uitgeblust en depressief, praat weinig en doet ‘het’ niet meer. Zijn vrouw Jill is hevig gefrustreerd. Ziedaar de ingrediënten voor een zich in veel opzichten amusant ontwikkelend verhaal, waarin veel geparodieerd wordt op de gereserveerdheid van Engelsen ten opzichte van het uiten van hun gevoelens en verlangens.

Moeder Jill valt in haar eenzaamheid en onderdrukte verlangens een beetje op de dynamische buurman Graham (Paddy Considine) die haar met gladde en stimulerende praatjes probeert te versieren. Jill is zeker niet afwijzend, maar twijfelt hevig wat zij moet doen. Ondertussen speelt Jordana haar eigen spelletje met de ijverige Oliver die allerlei fantasietjes heeft over wat hij zou gaan kunnen doen. Amusant is hoe zij op haar nog prille leeftijd al op slinkse wijze haar macht over Oliver uitoefent. Jordana speelt het type ‘hard to get’, maar wil eigenlijk gewoon ouderwets veroverd worden. Zij maakt hem wanhopig met allerlei opdrachten.

In zijn pogingen haar te veroveren wordt Oliver bemoeilijkt doordat hij tegelijkertijd probeert bij te sturen in de dreigende huwelijksbreuk van zijn ouders. Als Oliver merkt dat buurman Graham eigenlijk de eerste liefde van zijn moeder is geweest, neemt zijn wanhoop en woede toe omdat hij zijn moeder van overspel verdenkt. Hij is tot alles bereid. Zal hij het huwelijk van zijn ouders kunnen redden en wat is de prijs daarvoor?

‘Submarine’ ontwikkelt zich als een hilarische geschiedenis waarin alle personages compleet in de war raken van de soms bizarre en complexe ontwikkelingen. Die zijn soms lichtelijk absurdistisch van aard, maar houden toch ook een serieuze ondertoon. Filmisch zit het vol met fraaie sfeerbeelden en prima dialogen, het verhaal loopt lekker en vertelt zich soepeltjes. De aanvankelijk nogal nadrukkelijk aanwezige voice-over waarin Oliver zijn gevoelens vertelt, verdwijnt met het vorderen van de ontwikkelingen.

Grote en zware dramatiek ontbreekt, de warme sfeer overheerst. Craig Roberts als Oliver en Yasmin Paige als Jordana dragen de film. De manier waarop deze twee om elkaar heen draaien is een fraaie en tegelijkertijd humoristische vertolking van de ontluikende gevoelens van twee jonge mensen die elkaar en de liefde ontdekken. Wie zal na het zien van deze film niet nog eens terugdenken aan zijn eerste liefde?

Rob Veerman

Bioscooprelease: 22 september 2011
DVD-release: 9 februari 2012