Suburra (2015)

Regie: Stefano Sollima | 125 minuten | misdaad, drama, thriller | Acteurs: Pierfrancesco Favino, Greta Scarano, Jean-Hugues Anglade, Elio Germano, Giulia Gorietti, Alessandro Borghi, Claudio Amendola, Lidia Vitale, Yulia Kolomiets, Marco Quaglia, Adamo Dionisi, Antonello Fassari, Giacomo Ferrara, Michele Bevilacqua, Svetlana Kevral, Simone Liberati, Paolo Maria Scalondro, Ahmed Hafiene, Giulia Maria Fiume, Francesco Sabino, Nazzareno Bomba, Alessandro Bernardini

Van de succesvolle Italiaanse maffiafilms ‘Romanzo Criminale’ (2005) en ‘Gomorrah’ (2008) zijn inmiddels even succesvolle series gemaakt. De man achter beide series is Stefano Sollima. Hij kreeg zijn voorliefde voor het vak van filmmaker met de paplepel ingegoten; zijn vader Sergio was een befaamde cultregisseur en scenarioschrijver die vooral bekendheid verwierf met spaghettiwesterns, zogenaamde sandalenfilms en ‘Poliziottesco’ (de Italiaanse tegenhanger van Amerikaanse harde misdaadthrillers als ‘The French Connection’ en ‘Dirty Harry’ (beide uit 1971). Vooral dat laatste genre lijkt zoon Stefano te hebben beïnvloed, want hij schuwt niet om keihard geweld te gebruiken in zijn films en series. Hij doet dit echter altijd op een gestileerde, stijlvolle manier. In ‘Suburra’ (2015) toont hij in hoeverre de verdorvenheid in alle lagen van de Italiaanse – in dit geval Romeinse – samenleving is doorgedrongen. Van deze film wordt eveneens een serie gemaakt; de eerste afleveringen worden naar alle waarschijnlijkheid in 2017 uitgezonden. Daarnaast werkt Sollima ook aan een vervolg op de stevige Amerikaanse misdaadfilm ‘Sicario’ (2015), die ‘Soldado’ gaat heten.

‘Suburra’ kent een structuur die doet denken aan de geweldige Amerikaanse misdaadserie “The Wire”. In die serie wordt minutieus uitgetekend hoe de samenleving in Baltimore in de greep is van corruptie, machtswellust en criminaliteit. Vanuit verschillende lagen van de bevolking wordt een beeld geschetst hoe de stad in de greep van de verdorvenheid verstrengeld is geraakt. In ‘Suburra’ wordt Rome onder een zelfde loep gelegd. Uitgangspunt is hier een megalomaan bouwproject. In Ostia, een kuststrook aan de buitenrand van Rome, moet een Italiaanse variant op Las Vegas verrijzen. Een groep louche vastgoedhandelaren stapt met dit plan naar politicus Filippo Malgradi (Pierfrancesco Favino), die bekend staat als corrupt. Ook nu laat hij zich omkopen, maar daarmee tekent hij meteen zijn noodlotsvonnis. Sinds hij deze schimmige zakendeal is aangegaan, wordt hij beheerst door onrust en stress. Om te ontspannen duikt hij een avond een hotel in met twee piepjonge prostituees en een berg drugs, maar dat loopt volledig uit de hand. Eén van de meisjes (die nog minderjarig is bovendien) overlijdt aan een overdosis. Het andere meisje schakelt een gewelddadige vriend in om het lichaam te laten verdwijnen; die vriend ziet meteen een mooie gelegenheid om Malgradi, die nu als was in zijn handen is, af te persen.

Het verhaal van Malgradi is exemplarisch voor de vele corrupte hoogwaardigheidsbekleders in de Romeinse samenleving, die in ‘Suburra’ aan bod komen. In de politiek, de zakenwereld, de maffiaclans en in de kerk. Uiteraard lopen ook op straat genoeg dubieuze types rond en ook zij komen aan bod in Sollima’s film. Allemaal willen ze een woordje meespreken in de totstandkoming van het prestigeproject in Ostia, allemaal hebben ze er belang bij. De boven- en onderwereld liggen echt niet zo ver van elkaar verwijderd als ze soms zelf durven beweren. Niet in deze film, maar zoals we allemaal weten ook niet in het echte leven. Niemand zal dan ook verwonderd zijn dat ‘Suburra’ gebaseerd is op waargebeurde feiten (al is er ook het nodige geromantiseerd). De spanning wordt opgebouwd door de dagen af te tellen naar de ‘apocalyps’, zoals de dag waarop Silvio Berlusconi zijn aftreden als premier aankondigde met het nodige gevoel voor drama genoemd word. Sollima weet daarnaast een Rome te schetsen zoals we dat nog niet vaak zagen. Op esthetische wijze creëert hij een smoezelig, ontaard en verrot Rome, dat getekend wordt door troosteloze nachten vol regen en sfeerloze neonverlichting. Lelijkheid werd zelden zo stijlvol in beeld gebracht.

Net als de stad Rome is ‘Suburra’ overdonderend en indrukwekkend. Niet zelden zit je op het puntje van je stoel. Hoewel de personages op het eerste gezicht uitsluitend pervers en slecht overkomen, weet Sollima op de een of andere manier toch voor elkaar te boksen dat we geïnteresseerd in ze raken en willen weten hoe het ze vergaat. Ze gedragen zich dan misschien als beesten, maar het blijven mensen. Daarnaast is het indrukwekkend hoe hij al die personages en verhaallijntjes op natuurlijke, stijlvolle wijze met elkaar weet te vervlechten tot een groots en meeslepend geheel, dat ook nog eens visueel meer dan de moeite waard is. ‘Suburra’ is bovendien een film die je niet in de koude kleren gaat zitten. Aanrader!

Bioscooprelease: 21 juli 2016
VOD-release: 27 september 2016
DVD-release: 27 september 2016