Sucker (2015)

Regie: Ben Chessell | 90 minuten | komedie | Acteurs: Timothy Spall, Kat Stewart, Lily Sullivan, Jacek Koman, Jacinta Stapleton, Shaun Micallef, Eddie Baroo, Lawrence Gouault, John Luc, Sophie Ross, Ferdinand Hoang, Chris Broadstock, Yang Li, Rachel Lee, Tim Grimes, David Tregoning, Dalip Sondhi

In ‘Sucker’, herschreven door Lawrence Leung voor film nadat het eerst een groot succes was als komisch toneelstuk in Australië, vertelt regisseur Ben Chessell het verhaal van de 17-jarige student geneeskunde Lawrence (John Luc). Deze jongen, van Aziatische afkomst, wordt van school gestuurd vanwege spieken. Om hem alsnog een lesje te leren, sturen zijn ouders hem naar een oom op het platteland.

Met deze oom belandt hij bij een schaakwedstrijd, alwaar hij The Professor (Timothy Spall) tegen het lijf loopt. Dit heerschap blijkt een professioneel bedrieger te zijn, die samen met zijn dochter Sarah (Lily Sullivan) het hele land doorkruist om mensen op te lichten. Vandaar ook dat ze geen vrienden hebben en voortdurend op elkaar aangewezen zijn. Lawrence sluit aan bij het duo en leert onderweg ook een paar trucjes van de meester.

Het zijn vooral kaartspelletjes waar The Professor in uit blinkt. Zijn ultieme doel is wraak nemen op Riley, die er met zijn vrouw vandoor ging, tijdens de belangrijke pokermatch genaamd ‘De Kokswedstrijd’. Om in pokertermen te blijven: ‘Sucker’ is een film over two jokers and the queen. En iedereen wil bedrogen worden, maar ze willen ook allemaal dé man/bedrieger verslaan.

Lawrence wordt steeds volwassener en gehaaider gedurende de trip met het bedriegende duo. Hij valt voor Sarah, maar die heeft zelf haar eigen problemen. Ze is dit leventje zat en wil er in haar eentje op uit trekken, op eigen benen staan. Eindelijk een ‘normaal’ leven leiden. Lawrence groeit van jonkie uit naar een volwassen kerel met zelfvertrouwen. De fouten die hij eerder maakte, zal hij niet meer zo gauw maken.

‘Sucker’ is helaas een beetje een vlakke vertoning en zeker niet de hilarische komedie die het hoesje (met een belachelijke vanaf 16 jaar-rating!) belooft. Het leven is een spel en sommige mensen spelen gewoon beter vals. Inderdaad, maar dat had wel wat puntiger gemogen. De eenzaamheid van het duo list en bedrog had graag wat breder uitgemeten mogen worden. Timothy Spall leunt erg op eerdere rollen en ook de andere twee hoofdrolspelers laten geen onvergetelijke indruk achter. Kortom, een suckerpunch bezorgt ‘Sucker’ je niet. Maar ja, zoals met elke film: het blijft een gok! Tip: zet niet hoog in op deze rolprent, want het is geen prijswinnend lot.

Ruud Stift

DVD-release: 24 januari 2017