Summer Catch (2001)

Regie: Michael Tollin | 100 minuten | drama, komedie, sport | Acteurs: Freddie Prinze Jr., Jessica Biel, Fred Ward, Matthew Lillard, Brian Dennehy, Jason Gedrick, Brittany Murphy, Bruce Davison, Marc Blucas, Wilmer Valderrama, Corey Pearson, Christian Kane, Cedric Pendleton, Gabriel Mann, Jed Rhein, Zena Grey, Curt Gowdy, Pat Burrell, Dave Collins, Doug Glanville, Ken Griffey Jr., Jeff Kellogg, Mike Lieberthal, Hank Aaron, Dick Allen, Randi Layne, Traci Dinwiddie, Susan Gardner, Courtney Driver, Jack Baun, Tammy Arnold, Beverly D’Angelo

Heb je de samenvatting van de film gelezen? Vraag je je nog af of Ryan en Tenley elkaar krijgen en of Ryan een contract bij een grote ploeg weet te verwerven? Dan moet je snel de film kijken. Of even doorlezen. ‘Summer Catch’ is een luchtige film bedoeld voor voornamelijk tieners en twintigers, die het lekker vinden een kleine anderhalf uur te ontspannen voor de buis. De film heeft niet veel om het lijf, al pretendeert het dat wel af en toe, door zaken aan te snijden als verstoorde vader-zoonrelaties (vader-dochterrelaties trouwens ook, wat is dat toch met die vaders in Hollywood?), klasseverschillen en faalangst.

Bij een sportfilm verwacht je spannende wedstrijden en mooie shots van zwoegende actievelingen, maar daarin schiet ‘Summer Catch’ behoorlijk tekort. De makers hebben geprobeerd de film een eigen gezicht te geven à la ‘American Pie’, door er verhaallijnen in te stoppen over de seks-voorkeuren en -escapades van de jongeren. Zo is Miles Dalrymple, gespeeld door Marc ‘Riley van Buffy the Vampire Slayer’ Blucas, een fan van gezette vrouwen, waardoor de acteurs de hele film door dikke vrouwen-grappen maken. Een andere gelijkenis met ‘American Pie’ en dan met name de relatie van Finch en Stifler’s moeder, is het plotlijntje van de oversekste ‘huismoeder’ van Mickey ‘Domo’ Dominguez, die zijn maagdelijkheid verliest door uiteindelijk toch maar op haar avances in te gaan. Beverly d’Angelo staat niet op de titelrol voor die ene scène waarin ze verleidelijk op een kingsize bed gedrapeerd ligt, en Domo verteld dat ze erg goed is met “ballenjongens” en hem vervolgens vraagt de komkommer aan te reiken, die ergens aan het voeteneind ligt… Kan het platvloerser? Jazeker, bijvoorbeeld als Billy Brubaker (Matthew Lillard) in een latere scène griezelend zegt dat hij eerder die dag nog een komkommersalade bij haar gegeten heeft. In de rol als dorpsslet van Cape Cod zien we de getalenteerde Brittany Murphy, die op geheel eigen en unieke wijze haar vriendjes een biertje inschenkt.

Andere bijrollen zijn er voor Gabriel Mann, die in een dramatisch aangezette scène laat zien dat hij sterkere rollen aankan, de al eerder genoemde Matthew Lillard (die zoals altijd zichzelf lijkt te spelen), en Fred Ward als de alcoholistische vader van Ryan. Brian Dennehy speelt de coach van het team en Bruce Davison, een acteur die bijna iedereen van gezicht wel kent, maar wiens naam niemand kan onthouden, de vader van Tenley. Zonder meer een prima cast.

Maar de sterren van de film zijn dus Freddie Prinze Jr. en de mooie Jessica Biel. Het probleem is echter dat ze de film niet geheel kunnen dragen. Ze weten onvoldoende binding met het publiek te krijgen, zodat het je eigenlijk geen bal interesseert of ze elkaar nu wel of niet krijgen. Het zijn echter twee sympathieke mensen en ook de rollen die ze spelen zijn leuk. Alhoewel de situaties af en toe ongeloofwaardig zijn – zo verzorgt Ryan al zes jaar het grasveld van Tenley en nu pas merkt ze hem op? – en de acties zo cliché als maar kan zijn, is ‘Summer Catch’ nog best verteerbaar als tussendoortje. En als je Freddie Prinze Jr. in een oranje string wilt zien rondrennen, moet je zeker kijken.