Summer Storm – Sommersturm (2004)

Regie: Marco Kreuzpaintner | 98 minuten | drama | Acteurs: Robert Stadlober, Kostja Ullmann, Alicja Bachleda-Curus, Tristano Casanova, Miriam Morgenstern, Marlon Kittel, Hanno Koffler, Jürgen Tonkel, Alexa Maria Surholt, Jeff Fischer, Joseph M’Barek

De jonge Duitse regisseur Marco Kreuzpaintner (1977) debuteerde in 2003 met de film ‘Breaking Loose’ (‘Ganz und Gar’). Deze film, is net als ‘Summer Storm’ een zogenaamde ‘coming of age’ film waarin de hoofdpersonen zich door conflicten heenworstelen op hun weg naar volwassenheid.
In ‘Summer Storm’ is nog een extra dimensie aan dit thema toegevoegd: de ontluikende homoseksualiteit van hoofdpersoon Tobi. Kreuzpaintner viel bij het schrijven van het script van deze film terug op zijn eigen ervaringen betreffende zijn ‘coming out’.

De cast van ‘Summer Storm’ bestaat voor het overgrote deel uit jongeren tussen de 15 en 23 jaar. De hoofdrol van Tobi is weggelegd voor de Oostenrijker Robert Stadlober (1982). Stadlober is een natuurtalent, die al enkele onderscheidingen op zijn naam heeft staan voor zijn acteerprestaties (waaronder de prijs voor beste acteur tijdens het Montreal World Film Festival in 2001). Hij vertolkt de rol van Tobi werkelijk schitterend.
Een andere opmerkelijke rol is die van de Poolse Alicja Bachleda-Curus als Anke. Zij weet zonder melodrama over te brengen welke fases iemand doormaakt wiens verliefdheid onbeantwoord blijft.

De achterliggende bedoeling van ‘Summer Storm’ was om nu eens een film over homoseksuelen te maken die het niet moet hebben van extremen. De makers vonden het tijd worden om het stereotype beeld van de ‘drag queens’ en schandknapen dat veelvuldig opduikt in Duitse films te vervangen door een ander, veel realistischer beeld. En ze zijn in die opzet geslaagd: de angsten en twijfels waar Tobi mee te kampen heeft zijn zo universeel dat ze voor iedereen herkenbaar zijn. Hij is een doorsnee tiener, die maar in één opzicht anders is dan de meeste van zijn leeftijdgenoten. Maar hij weet uiteindelijk met zichzelf en zijn omgeving in het reine te komen.

Hoewel er een aantal dramatische momenten in voorkomen, is ‘Summer Storm’ ook een film waarin er regelmatig wat te lachen valt. Qua opbouw is het verhaal goed in evenwicht, en wordt het nooit te zwaar op de hand. Het is prettig om te zien dat de homoseksuelen in deze film zelfbewuste jongens zijn die midden in de samenleving staan, in plaats van aan de zelfkant.

Met ‘Summer Storm’ levert Marco Kreuzpaintner een sterke film af, waarin het toch wat beladen thema van een ‘coming out’ op een luchtige, maar integere manier wordt benaderd.

Saskia Blokker

Bioscooprelease: 18 augustus 2005