Summer Wars – Samâ wôzu (2009)
Regie: Mamoru Hosoda | 114 minuten | animatie, komedie, avontuur, science fiction | “Originele stemmencast: Sumiko Fuji, Ryûnosuke Kamiki, Ayumu Saitô, Nanami Sakuraba, Yôji Tanaka, Takahiro Yokokawa”
‘Summer Wars’ is van het productieteam en regisseur (Mamoru Hosoda) die eerder ‘The Girl Who Leapt Through Time’ uitbrachten. Dit valt dan ook duidelijk aan de filmanimatie af te zien. Zo lijkt de animatie soms houterig en ouderwets terwijl op andere momenten de schoonheid van de animatie zijn weerga niet kent. Tot in het kleinste detail wordt het interieur van huizen getoond en de omgeving is als een prachtig schilderwerk.
Kenji, een jonge jongen die als vakantiebaantje bij het online community platform Oz werkt, wordt door het knappe meisje Natsuki uitgenodigd om mee te gaan naar het platteland om haar te helpen bij het verjaardagsfeest van haar oma. Eenmaal aangekomen blijkt Natsuki’s familie bol te staan van de wonderlijke personages en blijkt Kenji opeens de rol van Natsuki’s vriendje te moeten vervullen.
‘Summer Wars’ speelt zich niet alleen af in het leven van Kenji als doodgewone tiener, die met Natsuki mee gaat naar het platteland maar ook voor een gedeelte in de interactieve wereld van Oz. In Oz communiceert men met elkaar door het gebruik van avatars, maar ook worden overheidszaken in dit community platform geregeld. Aangezien de beveiliging extreem groot is gaat men er niet vanuit dat dit ooit misbruikt zou kunnen worden. Niet geheel verwonderlijk lijkt dit geen juiste veronderstelling.
Wanneer iemand in Oz namelijk het account van Kenji hackt gaat alles mis. Zonder het te weten heeft Kenji, die dacht een wiskundig probleem op te lossen, de beveiliging van Oz gekraakt. Binnen de kortste keren heeft de interactieve dief vele avatars in zijn bezit, grijpt voor een groot gedeelte de macht in Oz en begint vanuit Oz de gehele Japanse maatschappij plat te leggen. Hij schopt de totale infrastructuur in de war en als kers op de taart wil hij een satelliet op een kerncentrale laten neerstorten. Kenji voelt zich verantwoordelijk voor dit drama en wil samen mey Natsuki’s familieleden het dreigende gevaar afwenden. Is hier wel genoeg tijd voor?
Net als in ‘The Girl Who Leapt Through Time’ lijkt het verhaal in eerste instantie wat simpel, maar naarmate de film zich verder ontwikkelt blijkt het veel inventiever te zijn. Dit vergt wel enig geduld van de kijker en daarom is ‘Summer Wars’ niet weggelegd voor degenen die een film maar een kwartier de kans geven.
Helaas blijft het interactieve deel van de film enigszins achter bij het deel dat zich afspeelt in Natsuki’s familie. Dit komt vooral door de gevechtssimulaties (die een beetje in de Pokemon-stijl zijn vormgegeven) die niet bijster interessant zijn. Daarnaast is de grafische kwaliteit in de interactieve arena minder dan de natuurlijke omgeving van Japan zelf. In plaats van dat deze twee verschillende manieren van animatie elkaar aanvullen vormen ze een discrepantie in de film en ontbreekt het hierdoor soms aan aantrekkingskracht.
De interactieve community ‘Oz’ is natuurlijk een parabel voor de hedendaagse maatschappij. We worden steeds afhankelijker van computers/internet en de vraag is hoe lang dit goed kan blijven gaan. In ‘Summer Wars’ moet deze drang naar automatisering dan ook gestopt worden door een familie, eigenlijk de oude Jinnouchi-clan, die met hun roots diep in de Japanse traditionele cultuur geworteld zijn. Regisseur Mamoru Hosoda lijkt hiermee aan te willen geven dat we niet moeten vergeten waar we vandaan komen en hoe we door het verleden gevormd zijn. Wanneer we steeds meer menselijkheid gaan verliezen en ons vertrouwen volledig in computers en het internet stellen moet dit op den duur wel ontsporen, met rampzalige gevolgen. Het mag knap genoemd worden dat ‘Summer Wars’ door deze insteek niet te belerend is geworden maar door het gebruik van wonderlijke personages en bizarre humor het een relatief lichte doch interessante en aangename kijkervaring is. Dat de film dan niet het niveau van Hosoda’s eerdere film ‘The Girl Who Leapt Through Time’ haalt, neemt niet weg dat er voor de animefan genoeg te genieten is in dit boeiende avontuur.
Meinte van Egmond
Waardering: 5