Summering (2022)

Recensie Summering CinemagazineRegie: James Ponsoldt | 85 minuten | drama | Acteurs: Lia Barnett, Sanai Victoria, Madalen Mills, Eden Grace Redfield, Lake Bell, Sarah Cooper, Ashley Madekwe, Megan Mullally, Dale McKeel, Willow Corner-Bettweiser, Yolanda Stange, Colleen Baum, Nick Mathews, Brandon Augustin, Lu Prickett

Het is iets waar je met weemoed aan kunt terugdenken: de laatste zomerdagen doorbrengen met je vriendinnen, voordat de middelbare schooltijd begint en jullie wegen scheiden. Thuis verstoppertje spelen, onder tuinsproeiers door rennen, wat rondhangen en kletsen. Tenzij je met je besties een lijk vindt, zoals in het intrigerende ‘Summering’, een film van James Ponsoldt.

Vier vriendinnen uit een Amerikaanse buitenwijk beleven samen nog een aantal dagen, voordat ze naar verschillende scholen gaan. Aanvankelijk lijkt het een onschuldige familiefilm. Je ziet ze dingen doen die schoolmeisjes kunnen doen, zoals achterwaarts over een bospad lopen en babbelen. Maar dan stuiten ze op een lijk. Daisy (Lia Barnett), Dina (Madalen Mills), Lola (Sanai Victoria) en Mari (Eden Grace Redfield) reageren niet op het lijk zoals je zou verwachten. Ze gillen niet, ze rennen niet terug naar huis en waarschuwen niemand. Sterker nog, ze besluiten eigenhandig te onderzoeken wie het lijk was en wat er is gebeurd.

In ‘Summering’ worden veel genres gehusseld. Naast een coming-of-age-film is het een detectivefilm, een horror en een drama. Wie houdt van multigenrefilms, wordt goed bediend. Vrijwel elk genre is ook aardig uitgewerkt. Het speurwerk van de vriendinnengroep sleept je mee door het verhaal. Bij de horrorelementen zit je rechtop in je stoel. En eerlijk is eerlijk: de scènes met Daisy en haar alleenstaande moeder grijpen je aan.

Een psychologische thriller is het ook. Hoe komen de ogenschijnlijk normale meisjes ertoe om zelf op onderzoek uit te gaan? Door de hele film heen wil je deze geheimzinnigheid verklaren, maar het antwoord is niet evident en dat houdt de aandacht erbij. Zelfs als je denkt te weten hoe het zit, zijn er nog wat losse eindjes om op te lossen.

Dan de psychologie van het opvoeden. De film laat drie ‘helikoptermoeders’ zien en een moeder die eerder het tegenovergestelde is. Maar maakt dat echt uit voor het gedrag van de vier vriendinnen? Gedraagt de een zich immoreler dan de ander? De film laat mooi zien dat opvoedingsstijl niet bepalend is en dat vriendschappen misschien wel belangrijker zijn dan familiebanden.

Een van de motieven in deze film is spiritualiteit en dat ligt er behoorlijk dik bovenop. Het begint al bij de mystieke boom ‘Terabithia’, waar de vriendinnen het lijk vinden. Hier zit een onmiskenbare verwijzing naar het kinderboek Bridge to Terabithia, waarin kinderen een denkbeeldige wereld creëren. Vanaf dat moment is het spirituele overduidelijk aanwezig, iets wat je kan gaan tegenstaan – of je moet je verheugen op een ouderwetse seance.

‘Summering’ gaat vooral over (afscheid nemen van) jeugdigheid, onschuld en de betekenis van vriendschap en familierelaties. Deze thema’s blijven mooi overeind staan in het complexe mengsel van genres. De overdaad aan magische krachten kan enigszins vervelen, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de fascinerende geheimzinnigheid die je als kijker wilt oplossen.

Ester Šorm

VOD-release: 8 november 2022
Digital download-release: 8 november 2022