Summerland (2020)

Recensie Summerland CinemagazineRegie: Jessica Swale | 99 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Gemma Arterton, Gugu Mbatha-Raw, Penelope Wilton, Tom Courtenay, Lucas Bond, Dixie Egerickx, Siân Phillips, Amanda Root, Jessica Gunning, David Horovitch, Martina Laird, Amanda Lawrence

Halverwege de Tweede Wereldoorlog ontmoeten we Alice (Gemma Arterton), een ambitieuze schrijfster die zich dagelijks in haar werkkamer op de kliffen van Dover, Engeland verschanst. Alice is diep gefascineerd door mythen en volksverhalen, iets waar ze in tegenstelling tot haar conservatieve dorpsgenoten geen genoeg van krijgt. Alice is vanwege haar eigenzinnigheid niet bepaald geliefd in het dorp. Ze spendeert al haar tijd binnenshuis, is onaardig tegen kleine kinderen en weet zich altijd te onttrekken aan haar verantwoordelijkheden. Wat is er toch met haar aan de hand? Zou ze soms een spion van de Duitsers zijn?

Aan haar kluizenaarsbestaan komt echter een eind wanneer ze de zorg voor de jonge, uit Londen gevluchte Frank (Lucas Bond) op zich moet nemen. In het begin probeert ze van de jongen af te komen, maar na verloop van tijd leren ze elkaar beter kennen. Door de komst van Frank komen er bovendien allerlei emoties en geheimen uit haar verleden naar boven drijven, leidend naar een verrassende, al dan niet ietwat manipulatieve revelatie.

Zonder veel stoutmoedigheid is ‘Summerland’ een geschikte film voor een ouder publiek, gedragen door een goede cast en met een flinke dosis Britse nostalgie. De film profiteert ook van de zorgvuldige cinematografie van Larie Rose, die het Engelse landschap een prominente plaats geeft in een mooie reconstructie van de jaren veertig. En toch missen er verschillende dingen aan de film, van een gebrekkige inkijk in de tijdsperiode, tot een wankelende karakterboog.

De tijd en plaats van ‘Summerland’ vormt een herhalend thematisch probleem. De Tweede Wereldoorlog dient namelijk als achtergrond, als kader, maar heeft voor de rest weinig invloed op de plot. Wat voegt het toe, afgezien van de verplichting die Alice wordt opgelegd om voor Frank te zorgen? Helaas niet veel, behalve de dramatische twist in de tweede helft van de film, met de komst van een geheel nieuw plotpunt.

De behoefte aan deze twee verhalen suggereert een gebrek aan vertrouwen in het eerste deel, wat jammer is. Het is niet per se nodig om extra drama toe te voegen om de toeschouwers tevreden te stellen. Een beetje meer verdieping in de tijdsperiode had namelijk van alles kunnen bieden. Laat bijvoorbeeld zien hoe de dorpsbewoners omgaan met de constante oorlogsdreiging. Of laat zien hoe Frank zich aanpast aan zijn nieuwe levenswijze in het dorp. Maar dit zijn dingen die de film nauwelijks behandelt.

‘Summerland’ is een brave film. Het is goed gespeeld en bevat een aantal erg mooie beelden. Veel diepgang is er echter niet. Voor sommige kijkers zal dit spijtig zijn, terwijl het voor anderen wellicht aangenaam is. Het stelt je als toeschouwer zonder twijfel in staat om ernaar te blijven kijken, maar of de film vervolgens blijvende herinneringen achterlaat is een heel ander verhaal.

Len Karstens

Waardering: 2.5

Bioscooprelease: 13 augustus 2020
DVD- en blu-ray-release: 17 februari 2021