Suncoast (2024)

Regie: Laura Chinn | 109 minuten | drama | Acteurs: Nico Parker, Laura Linney, Woody Harrelson, Daniella Taylor, Ella Anderson, Amarr, Ariel Martin, Keyla Monterroso Mejia, Pam Dougherty

Het is 2005. Doris woont met haar moeder en terminaal zieke broer in Florida. Ze brengen hem naar Suncoast, een speciale instelling om zijn leven nog zo fijn mogelijk te maken. In dezelfde instelling zit ook Terri Schiavo, iemand waarvoor dagelijks activisten op straat staan tegen de intentie haar voeding te stoppen en dus haar dood in te leiden. Doris ontwikkelt een gekke vriendschap met de christelijke Paul, een van de activisten.

Die vriendschap tussen Doris en Paul staat niet centraal in ‘Suncoast.’ Het is voornamelijk een coming-of-age-verhaal van een tienermeisje dat er graag wil zijn voor haar doodzieke broer, maar ook het leven zoals het voor andere leeftijdsgenoten is, wil ontdekken. Een constante innerlijke strijd van Doris vormt het hart van de film. Haar moeizame relatie met haar moeder, de nieuwe vriendschappen op school waaruit ze veel liefde lijkt te halen en de opmerkelijke band die ze opbouwt met Paul. Zij zijn de drie stemmen in haar achterhoofd waaraan ze gehoor geeft, niet wetend naar welke stem ze moet luisteren.

Doris is een fictieve versie van regisseuse Laura Chinn, waarvan daadwerkelijk haar broer in Suncoast lag ten tijde van de Terri Schiavo-zaak. Het is voelbaar dat dit een verhaal is wat wezenlijk is meegemaakt door Chinn. Het is de jonge, getalenteerde Nico Parker buitengewoon goed gelukt om Doris te portretteren. Het inkijkje in een brein van een tiener die al zoveel heeft meegemaakt op jonge leeftijd is erg boeiend. Je snapt al haar tegenstrijdigheden en leeft ontzettend met haar mee. Dit wordt vooral teweeggebracht door het natuurlijke spel van Nico Parker.

De bekendste naam in ‘Suncoast’ is overduidelijk Woody Harrelson, een feilloos acteur die nooit tegenvalt. Hoewel hij zijn karakter Paul met veel overtuiging speelt, voelt het karakter als geheel een beetje gek en zelfs overbodig. De vriendschap en chemie tussen hem en Doris is heel mooi, maar ook ietwat geforceerd en raar. Het lijkt bijna alsof Harrelson zich verbond aan de film en dat hij er nog even in geschreven moest worden. Zonde, want ‘Suncoast’ is een ruwe diamant.

De relatie tussen Doris en haar moeder Kristine is ondanks de extreme omstandigheden herkenbaar. Als puber ben je het liefst samen met je vrienden, wil je geliefd zijn door ze en zorgen dat je bij iedereen in de smaak valt. Hiervan raken je ouders vaak de dupe, zo ook in ‘Suncoast.’ Dit weet de film realistisch neer te zetten. De relatie met haar vrienden lijkt in hetzelfde vaarwater als een film als ‘Mean Girls’ te zitten, maar wijkt toch af van dat pad.

‘Suncoast’ is niet perfect. Het euthanasie-thema is daarvoor iets te aanwezig op de achtergrond. Logisch, gezien het verleden van Laura Chinn, maar het komt de film niet overal ten goede. Het meest boeiend zijn namelijk de scènes die diep graven in Doris haar karakter. De uitmuntende prestatie die Nico Parker heeft neergezet zorgt dat ‘Suncoast’ voelt als een warm bad.

Sjoerd Crins

VOD-release: 9 februari 2024 (Disney +)