Super Rhino (2009)

Regie: Nathan Greno | 4 minuten | actie, animatie, komedie, avontuur, korte film, fantasie | Originele stemmencast: Mark Walton, Frank Welker, Miley Cyrus, Susie Essman, Malcolm McDowell, Sean Donnellan, Randy Savage, Dara McGarry

Animatiestudio Pixar heeft een lange traditie in het maken van korte filmpjes. Ze zijn op die wijze begonnen met animeren en hebben er daarnaast een gewoonte van gemaakt om iedere lange geanimeerde speelfilm in de bios vergezeld te laten gaan van zo’n kort humoristisch kunstwerkje, zoals de filmpjes toch vaak gekwalificeerd kunnen worden. Waarschijnlijk vanwege het grote succes van deze filmpjes, die soms zelfs de spotlight van de langspeelfilms dreigden in te pikken, heeft men bij Disney besloten om een kort filmpje te bedenken voor de dvd en blu-ray-uitgave van hun bescheiden animatiehit ‘Bolt’. Hoewel, de betrokkenheid van Pixar-animator en -regisseur John Lasseter is natuurlijk instrumenteel geweest bij deze beslissing, aangezien hij het was die met het verzoek kwam. Story supervisor voor ‘Bolt’ Nathan Greno kwam toen met het idee om Rhino zijn eigen superheldenverhaal te geven waarin de razende Rhino dezelfde krachten krijgt als zijn grote held, Bolt. Lasseter vond het een geweldig idee en de rest is inmiddels geschiedenis. Hippe hamster Rhino speelt nu de hoofdrol in zijn eigen spectaculaire actiefilm, waarin hij de strijd aanbindt met schurk Calico en eigenhandig de wereld weet te redden, of in ieder geval zijn beste vrienden.

‘Super Rhino’, zoals het filmpje is gaan heten, is een actievol verhaaltje dat aanvoelt als een trailer voor een nieuwe James Bondfilm. De raketten, ontploffingen en megalomane schurken schieten in hoog tempo voorbij, en alles van extreme close-ups tot slow motion wordt ingezet om het geheel een gelikt, aantrekkelijk sausje te geven. Aangezien populaire sidekick Rhino de hoofdrol speelt, is er daarnaast natuurlijk ook humor aanwezig in het filmpje, die redelijk effectief is. Hoewel ‘Super Rhino’ het wat betreft humor en originaliteit niet haalt bij het doorgaans zeer geïnspireerde en hilarische werk van Pixar, is het filmpje soms best komisch. Alleen het uiterlijk van Rhino is al grappig: een mollig, klungelig figuurtje met hele kleine armpjes en beentjes, en daarnaast is het hele idee van zo’n klein mormel als grote superheld vermakelijk. Bovendien ligt in dit filmpje de nadruk meer op actie en spektakel dan op briljante komische vondsten.

Het filmpje begint met het beeld van Penny en Bolt die vastgebonden aan een touw boven een zee van lava hangen in het fort van schurk Calico. “Every dog has his day,” schmiert hij, “but this day belongs to doctor Calico!” Het ziet er allesbehalve hoopvol uit, wat Calico nog eens benadrukt door te zeggen dat er geen hulp zal kunnen komen, en er geen mens of hond zijn fort kan binnendringen. En dat klopt. De redding zal namelijk komen van een hamster, zo zal Calico tot zijn schrik ondervinden. De eerste kennismaking met hamster Rhino doet echter anders vermoeden: hij is hijgend en puffend in zijn loopbal gymnastiekbewegingen aan het doen voor de televisie. Maar dan stopt zijn baasje hem in een machine om hem via speciale stroomstoten tot Super Rhino te transformeren. Rhino wordt helemaal hyper en is klaar voor actie. Als een soort meteoor lanceert hij zich in zijn balletje tot dichtbij het fort van Calico. Soldaten komen erop af en zien een zwartgeblakerd balletje waar Rhino van binnen uit een paar oogjes en een kwaad “kijkend” mondje op tekent om zijn tegenstanders te tonen dat het hem menens is. Met zijn ogen brandt hij vervolgens een opening in de metalen wand van het fort van Calico, en zijn heldenentree is een feit. Er komt een extreme close-up op zijn ogen en de hamster introduceert zichzelf met de woorden: “The name is Rhino”. Calico is nauwelijks onder de indruk en stuurt als reactie honderden raketten op het beestje af, die in koepelvorm, en getoond in slow motion op onze kleine held afkomen. Wat volgt is een staaltje heldenmoed en vaardigheden waar vele Marvel- en DC-grootheden van zouden gaan watertanden, met een Rhino die op raketten surft en met zijn “brul” (in feite twee grappige hamsterpiepjes) een lavavloedgolf op Calico afstuurt. Het moet worden gezien om geloofd te worden. Tenslotte komt er nog een grappig coda aan het verhaal, waarmee Rhino weer iets meer met zijn pootjes op de grond terechtkomt.

‘Super Rhino’ is best een grappig filmpje en heeft leuke, over-de-top actie, maar het voelt eerder aan als trailer voor een grotere film dan als een alleenstaand creatief werk. Op zijn minst heeft de film bereikt dat de kijker interesse krijgt voor een mogelijke spin-off van ‘Bolt’, met Rhino in de hoofdrol. Net zoals een andere held van de hamster, Wolverine, zijn eigen film krijgt, zou dit ook prima kunnen met de razende Rhino. De short ‘Super Rhino’ bewijst in ieder geval dat hij er starpower genoeg voor heeft.