Supercondriaque (2014)

Regie: Dany Boon | 107 minuten | komedie | Acteurs: Dany Boon, Alice Pol, Kad Merad, Jean-Yves Berteloot, Judith El Zein, Marthe Villalonga, Valérie Bonneton, Bruno Lochet, Jérôme Commandeur, Jonathan Cohen, Warren Zavatta, Stéphane De Groodt, Etienne Chicot, Guy Lecluyse, Gudule

Enkele jaren voordat ‘Intouchables’ (2011) de bioscoopzalen liet volstromen, kende de Franse cinema een andere grote hit. ‘Bienvenue chez les Ch’tis’ (2008) van regisseur Dany Boon, over de vooroordelen die er leven over de inwoners van Noord-Frankrijk, trok ruim twintig miljoen bezoekers naar de bioscopen. Ook over de landsgrenzen scoorde de film goed. En ‘Bienvenue…’ legde de streek waar het allemaal om draait, Le Nord, ook geen windeieren, want ineens was het gebied in trek als vakantiebestemming. Zie zo’n succes maar eens te evenaren. Dany Boon probeerde het eerst met ‘Rien à déclarer’ (2010) en nu met het kluchtige ‘Supercondriaque’ (2014), waarin hij wordt herenigd met zijn tegenspeler uit ‘Bienvenue…’, Kad Merad.

Boon, die tevens het scenario schreef, speelt de hypochonder uit de titel. Zijn Romain is een eenzame fotograaf met een allesoverheersende angst voor ziektes en bacteriën. Zijn huisarts en tevens beste vriend – hij komt er immers zo vaak over de vloer… – Dimitri (Merad) is zijn jarenlange gezeur over pijntjes meer dan zat. Hij staat zelfs op het punt hem voor altijd de deur de wijzen, want Romain begint zelfs zijn privéleven binnen te dringen met zijn obsessieve gedrag. Dimitri besluit hem echter nog één laatste kans te geven door op zoek te gaan naar de perfecte vrouw voor zijn vriend, die hem hopelijk genoeg afleiding weet te geven om zijn angstige leven op een beter spoor te zetten. Maar een lidmaatschap voor een datingsite, wat bezoekjes aan de sportschool en enkele verleidingstechnieken maken van Romain absoluut nog geen Don Juan, en al snel blijkt op hilarische wijze dat Dimitri’s plan nog wel eens het uiterste van hun vriendschap kan gaan eisen…

Romain is nogal een karikatuur: hij wordt geïntroduceerd in een huis vol pillen, maar opmerkelijk genoeg verdient hij zijn geld met het fotograferen voor een medisch handboek. Het typeert ‘Supercondriaque’, waarin alles behoorlijk vet is aangezet en subtiliteit ver te zoeken is. Dat geldt ook voor het acteerwerk van Boon, die zich nogal stuntelig gedraagt (wat sterk contrasteert met ‘straight face’ Merad). In de tweede helft van de film slaan de stoppen compleet door, als Romain door een heftige gebeurtenis het roer ineens omgooit en hij door een ordinaire persoonsverwisseling ineens in een smerige gevangenis in een ver land terechtkomt. De gebeurtenissen zijn zo over de top dat de film een regelrechte klucht wordt. Desondanks voel je enige sympathie voor Romain en dat is de verdienste van Boon, die ondanks al die knotsgekke situaties waarin hij belandt, toch weet te overtuigen. ‘Supercondriaque’ is echter lang niet zo grappig en effectief als ‘Bienvenue chez les Ch’tis’, de film waartegen elke nieuwe film van Boon steeds weer zal moeten opboksen.

Bioscooprelease: 15 mei 2014
DVD-release: 9 oktober 2014