Superhero Movie (2008)

Regie: Craig Mazin | 85 minuten | actie, thriller, komedie, science fiction | Acteurs: Drake Bell, Sara Paxton, Christopher McDonald, Leslie Nielsen, Kevin Hart, Marion Ross, Ryan Hansen, Keith David, Brent Spiner, Robert Joy, Jeffrey Tambor, Robert Hays, Nicole Sullivan, Sam Cohen, Tracy Morgan, Regina Hall, Marisa Lauren, Craig Bierko, Richard Tillman, Simon Rex, Dan Castellaneta, Atom Gorelick, Alison Woods, Eric Artell, Sean Simms, Pamela Anderson, Miles Fisher, Brian Carpenter, Byrne Offutt, Aki Aleong, Howard Mungo, David McKnight, Freddie Pierce

‘Hè, wat flauw’ is een gedachte die niet te onderdrukken is bij het zien van ‘Superhero Movie’. Ondanks het feit dat er nog nooit een parodie is gemaakt op de superhelden in de filmwereld kun je van originaliteit nauwelijks spreken in deze film. En dat is misschien ook niet makkelijk wanneer we bedenken dat een parodie altijd van clichés aan elkaar hangt. We kunnen het regisseur Craig Mazin dus niet geheel en al kwalijk nemen en toegegeven, zo nu en dan kan er best een lachje af wanneer de zoveelste zijn kopstoot of winden laat waar je u tegen zegt.

Dat alle helden uit de filmwereld hier omgetoverd worden tot anti-helden is een komisch gegeven en is ook direct duidelijk wanneer we aan het begin van de film een veel te close close-up krijgen van een Batman, Superman of Spider-Man in zijn strakke pak. Aangezien de verhaallijn voornamelijk gebaseerd is op Spider-Man is het soms lastig de andere parodieën te herkennen, hoewel Tom Cruise, Dalai Lama en Nelson Mandela niet te missen zijn.

Spider-Man of in dit geval Dragonfly is natuurlijk niet alleen een (anti-)held maar is in het echte leven de ultieme nerd Rick Rikers die bij zijn veel te openhartige oom en tante woont. Ricks oom heeft er een handje van overal een seksuele draai aan te geven en tante is daar ook niet vies van. Soms is dat grappig, soms pakt het minder leuk uit. Deze openhartigheid maakt in ieder geval wel mogelijk dat Dragonfly thuis pontificaal rond kan huppelen in zijn niet zo comfortabele anti-heldpak.

En waar helden nodig zijn als er kwaad verslagen moet worden zijn er net zo goed anti-helden nodig om een soort van kwaad te verslaan. In dit geval moet de Zandloper bestreden worden die natuurlijk uit is op ellende. De Zandloper is met zijn Transformer lichaam nogal eens wat stuntelig in het kwaad dat hij uit wil halen en soms laat hij het er middenin een van zijn projecten dan ook maar bij zitten, wat voor komische situaties zorgt.

Het verhaal van Spider-Man wordt bijna volledig gevolgd met alle te verwachten grappen van dien. Dragonfly die meerdere malen probeert te vliegen en er halverwege zijn sprong achter komt dat hij alles behalve vliegt. Dragonfly die zich uitslooft voor zijn liefje Jill, maar zichzelf of haar daardoor alleen maar in de meest belachelijke moeilijkheden brengt.

Dragonfly’s verliefdheid voor Jill kan hij moeilijk onder stoelen of banken steken, maar steeds als hij haar voor zich probeert te winnen zit er een wasbak aan zijn hand vastgekleefd of hangt hij ondersteboven bij Jills kruis in plaats van bij haar zachte, rode lippen. Dit zijn momenten waarop we toch moeten toegeven dat ook heel flauw een beetje komisch kan zijn.

De luchtigheid van de film maakt dat we het geen probleem vinden dat regelmatig mensen het loodje leggen in Superhero Movie. We hoeven deze sterfgevallen ook niet te verklaren omdat de structuur in de film naarmate de tijd verstrijkt toch al steeds verder te zoeken is. Dat is ook een lastige opgaaf als je als regisseur zoveel belachelijk wilt maken.

Voor ‘Superhero Movie’ moet je even lekker achterover gaan zitten om af en toe eens te grinniken om alle flauwigheid die je om de oren vliegt en je moet je vooral niet druk maken om een eventueel te volgen verhaallijn.

Jard Diederiks

Bioscooprelease: 28 augustus 2008