SuperHond & TurboKat – StarDog and TurboCat (2019)

Recensie SuperHond & TurboKat CinemagazineRegie: Ben Smith | 88 minuten | animatie, komedie | Nederlandse stemmencast: Sara Dol, Fred Butter, Milan van Weelden, Andy van Veen, Lynn Tackaert | Originele stemmencast: Luke Evans, Nick Frost, Gemma Arterton, Bill Nighy, Charli D’Amelio, Morgan Cambs, Cory English, Rachael Louise Miller, Dan Russell, Robert G. Slade, Ben Smith

De animatiefilm ‘SuperHond en TurboKat’ (‘StarDog & TurboCat’) bevat een veelbelovend concept. Een hond wordt in 1969, het jaar van de maanlanding, de ruimte in geschoten om vervolgens door de tijd te reizen. Vijftig jaar later keert de hond op aarde terug, in een maatschappij waarin dieren inmiddels niet meer geliefd zijn. Dit overkomt Buddy (Milan van Weelden) die door zijn geliefde baas en astronaut, David (Rik Singeldam), wordt uitgekozen de ruimte in te gaan met de belofte dat hij altijd op hem zal wachten. Buddy’s prioriteit is dan ook om bij terugkomst in Groenveld zijn baasje weer te vinden. Tot zijn schrik zijn alle inwoners bang voor hem en is daardoor niemand bereid hem te helpen. Dan ontmoet hij de kat Felix (Andy van Veen) die in eerste instantie niet op hem staat te wachten. Felix houdt van zijn zelfstandigheid en vertoeft samen met zijn robot, James (Fred Butter) in een verlaten magazijn. Hij verandert van gedachten wanneer blijkt dat Buddy Felix kan leiden naar zijn geliefde konijn Cassidy (Lynn Tackeart), die zelf een groep heeft opgericht tegen de bestaande wreedheid tegen dieren.

‘SuperHond en TurboKat’ vertoont wel wat overeenkomsten met ‘DC Club van Super-Pets’ die eerder in 2022 is uitgekomen. Een groot verschil is echter dat de superkrachten van Buddy maar amper aandacht krijgen in de film en alleen op de hoognodige momenten even tevoorschijn komen. Felix is meer een Batman-achtige superheld die geen superheldkrachten heeft maar Buddy helpt met zijn gadgets, waaronder een eigen versie van de batmobiel. Het is dan ook vooral Felix met zijn butler James die op een leuke manier een knipoog geeft naar het bestaande superheldengenre.

Het centrale verhaal van de film, de hereniging van Buddy met zijn baas David, verloopt heel stroef. Het is niet helemaal duidelijk wat Buddy moet doen om David te kunnen vinden en daarnaast zijn er steeds zijtakken naar niet-relevante situaties. Na elk ‘uitje’ keert het verhaal weer terug naar Felix zijn thuisbasis om vervolgens Buddy weer te laten peinzen wat de volgende stap gaat zijn. ‘SuperHond en TurboKat’ bevat daardoor te veel elementen die afleiden van waar de film nou om draait, namelijk het belang van vriendschap.

Toegegeven: ‘SuperHond en TurboKat’ is geen grote productie met een enorm budget en daarom mag je er ook niet al te veel van verwachten. Maar het is interessant dat de Engelse versie wel degelijk een aantal bekende (stem)acteurs bevat, waaronder Luke Evans die de stem van Felix doet en Bill Nighy de stem van James. De Nederlandse versie verliest dan wellicht de kracht en bekendheid van hun acteerwerk, wat de film nog dragelijk had kunnen maken. Het zou kunnen dat een jong publiek deze film nog wel kan waarderen, de animatie is namelijk gewoon in orde en er zit genoeg actie in. Maar de oudere animatieliefhebbers kunnen deze beter overslaan.

Sanne Brands

Bioscooprelease: 17 november 2022