Superkat Maurice – The Amazing Maurice (2022)

Recensie Superkat Maurice CinemagazineRegie: Toby Genkel, Florian Westermann | 93 minuten | animatie, familie | Nederlandse stemmencast: Georgina Verbaan, Patrick Martens, Nasrdin Dchar, Peggy Vrijens, Qucee, Plien van Bennekom

Humor en fantasy zijn een gouden combinatie. Tenminste, in het werk van Terry Pratchett. Hét geheim van de Britse schrijver (1948-2015) zijn de talloze al dan niet subtiele (woord)grapjes en de hilarische voetnoten en terzijdes die hij in zijn verhalen verstopte. Omdat vrijwel niemand na één leesbeurt al die knipoogjes en kwinkslagen eruit haalt, hebben de boeken van Pratchett een hoog herleesbaarheidsniveau. Veel van zijn verhalen spelen zich af in de door de schrijver zelf gecreëerde Schijfwereld, een platte wereld die niet alleen door mensen bevolkt wordt, maar ook door allerlei wonderlijke wezens als trollen, heksen, tovenaars en dwergen. Veel boeken die zich hier afspelen, kennen een doorlopende verhaallijn, maar Pratchett schreef ook boeken die zich weliswaar afspeelden in de Schijfwereld, maar een op zichzelf staand verhaal vertellen. Het voor kinderen geschreven ‘Mirakelse Maurits en zijn gestudeerde knaagdieren’ uit 2001 bijvoorbeeld. Het boek leverde Pratchett de prestigieuze Carnegie Medal voor beste jeugdboek op. Waar ‘Mirakelse Maurits’ over gaat, kan de schrijver het beste in zijn eigen woorden vertellen: ‘Dit boek gaat over ratten die intelligent zijn. Maar het gaat ook over het nog véél fantastischer idee dat mensen het ook tot intelligentie kunnen brengen.’

Een boek van Pratchett verfilmen is al vaker geprobeerd, maar eigenlijk nooit echt goed gelukt. Toch blijven filmmakers zich eraan wagen. Ditmaal zijn het regisseur Toby Genkel (bekend van ‘Rikkie de ooievaar’ (‘A Stork’s Journey’) ( uit 2017) en scenarioschrijver Terry Rossio, die onder meer meeschreef aan de complete ‘Pirates of the Caribbean’-reeks, ‘Shrek’ (2001) en ‘Aladdin’ (1992) die een van Pratchetts werken onder handen hebben genomen, te weten ‘The Amazing Maurice and His Educated Rodents’, ‘Mirakelse Maurits’ dus. Het verhaal borduurt voort op het oeroude Duitse volkssprookje ‘De rattenvanger van Hamelen’ en geeft er een eigentijdse draai aan. Centraal in de film, of toch in elk geval in de titel van de film ‘The Amazing Maurice’ (2022, in de Nederlandse vertaling omgedoopt tot het wat flauwe ‘Superkat Maurice’), staat een grote rode straatkat die eigenlijk Maurits heet, maar liever Maurice genoemd wordt. De innemende haarbal runt een lucratief zwendeltje, waarbij hij een groep ratten een dorp onveilig laat maken, waarna de naïeve jongen Mees als een duveltje uit een doosje opduikt om met zijn fluit de ratten tegen een bescheiden financiële vergoeding te verjagen.

De onnozele dorpsbewoners hebben geen idee dat Maurice onder één hoedje speelt met Mees én de ratten, die hoogst intelligent blijken te zijn en zelfs kunnen praten. De volgende klus die ze aannemen is in het stadje Bad Blintz, waar de plaatselijke rattenvangers geen knaagdier hebben kunnen vinden, maar waar toch al het eten telkens spoorloos verdwijnt. Wanneer hun leider Gevaarlijke Bonen – de ratten zijn allemaal vernoemd naar levensmiddelen die ze op de vuilstort hebben gevonden – gevangen wordt genomen, is het aan Maurice, Mees en de andere ratten om hem te redden en het mysterie te ontrafelen. Ze krijgen daarbij hulp van Olivia, de dochter van de burgemeester die nogal vaak met de neus in de boeken zit en daardoor niet alleen een levendige fantasie heeft ontwikkeld, maar tevens precies lijkt te kunnen voorspellen hoe het verhaal verder gaat.

De geniale verbale humor van Pratchett laat zich maar lastig vertalen naar het Nederlands; hoe goed de vertaler ook zijn best doet, er gaat altijd iets van de grap verloren. ‘Superkat Maurice’ is dan ook typisch zo’n film die in de originele Engelse versie vele malen spitsvondiger is dan in de vertaalde Nederlandse versie. Wat een pech dat de biocoopganger het bij ons met de nagesynchroniseerde versie moet doen. Dat betekent dan ook geen stemmen van onder anderen Hugh Laurie, Emilia Clarke, Hugh Bonneville, David Tennant en Rob Brydon, maar van Wiebe Pier Cnossen, Georgina Verbaan, Nasrdin Dchar, Patrick Martens en Qucee. Zij doen het overigens naar behoren, want ‘Superkat Maurice’ is ook in de vertaling een charmante film vol doldwaze actie en ratten zagen er sinds (het overigens superieure) ‘Ratatouille’ (2007) niet meer zo sympathiek uit. De animaties zijn oerdegelijk en de confrontatie met de slechterik is behoorlijk spannend voor de jonge doelgroep. Maar van de signatuur van Terry Pratchett is in deze vertaalde versie niet veel meer terug te herkennen. Dat maakt ‘Superkat Maurice’ meer geschikt voor kinderen dan voor de liefhebbers van het werk van de illustere fantasyschrijver.

Bioscooprelease: 19 april 2023
DVD-release: 24 augustus 2023