Supernova (2020)

Recensie Supernova CinemagazineRegie: Harry Macqueen | 93 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Colin Firth, Stanley Tucci, Pippa Haywood, Peter MacQueen, Nina Marlin, Ian Drysdale, Sarah Woodward, James Dreyfus, Lori Campbell, Daneka Etchells, Halema Hussain

Sam (Colin Firth) en Tusker (Stanley Tucci) reizen in hun camper door Engeland. Ze bezoeken familie en vrienden op het platteland, terwijl ze reflecteren op hun gedeelde verleden. Het is echter geen normale vakantie. Tuskers dementie is de laatste jaren erger geworden en hij valt steeds vaker weg in buien van seniliteit. Terwijl Tusker worstelt met zijn geestestoestand, probeert Sam vrede te vinden met de ziekte van zijn partner. Hun reis biedt perspectief, maar onthult ook ingrijpende geheimen.

‘Supernova’ volgt de richting van een klassieke roadmovie waarin de innerlijke reis van de karakters het einddoel is. Regisseur Harry Macqueen vertrouwt in dat opzicht bijna volledig op de capaciteiten van zijn twee hoofdrolspelers. Een twijfelachtige beslissing, die gelukkig goed uitpakt. Colin Firth en Stanley Tucci vertolken hun rollen namelijk met verve.

Colin Firth neemt voor een groot deel de leiding. Firth, die een Oscar won voor ‘The King’s Speech’ (2010) en zijn sporen verdiende met films als ‘Love Actually’ (2003) en ‘A Single Man’ (2009), overtuigt hier als een optimistische, doch berustende echtgenoot die weet wat hij wil. Zijn karakter is zorgzaam, maar tegelijkertijd zeer fragiel. Aan zijn zijde staat Tusker, prachtig vertolkt door Stanley Tucci, die een naam voor zichzelf maakte met rollen in films als ‘Big Night’ (1996) en ‘The Lovely Bones’ (2009). Als tegenhanger van de rol van Firth is Tucci perfect gecast. Hij vertolkt zijn personage op een sympathieke, zachte en authentieke manier, waarbij hij de kijker telkens in zijn greep houdt met oprechte emotie. Hij speelt de moeilijke rol van de dementiepatiënt met zoveel waardigheid dat er in de hele film geen enkel gênant moment in voorkomt. Het getuigt van zijn acteerkwaliteiten.

Op andere vlakken is ‘Supernova’ iets minder boeiend. De cinematografie is degelijk, maar nooit indrukwekkend. De muziek is plezierig, maar niet bepaald meeslepend. De dramatische invalshoeken zijn evident aanwezig, maar ze worden uiteindelijk onvoldoende uitgewerkt. Iets meer audiovisuele vindingrijkheid en een beetje meer creativiteit in de loop van de plot hadden de film in dat opzicht tot een hoger niveau kunnen tillen. In zijn huidige staat is ‘Supernova’ aangenaam, maar toch ook wel een beetje risicoloos.

Len Karstens

Bioscooprelease: 22 juli 2021
DVD-release: 10 december 2021