Surf’s Up (2007)

Regie: Ash Brannon, Chris Buck | 85 minuten | animatie, komedie, familie, sport | Originele stemmencast: Shia LaBeouf, Jeff Bridges, Zooey Deschanel, Jon Heder, James Woods, Diedrich Bader, Mario Cantone, Kelly Slater, Brian Posehn, Rob Machado, Sal Masekela, Ash Brannon, Chris Buck, Dana Belben, Reed Buck, Reese Elowe, Jack P. Ranjo, Matthew W. Taylor | Nederlandse stemmencast: Ruud Feltkamp, Vivienne van den Assem, Bartho Braat, Arjan Ederveen, Paul Groot, Marcel Jonker, Humberto Tan, Jop Joris

De opgeschoten puber annex surftalent Cody Maverick (Shia LaBeouf, Ruud Feltkamp) heeft maar een droom en dat is net zo’n succesvol surfer te worden als zijn held Big Z (Jeff Bridges, Bartho Braat). Ooit kwam Big Z op een surfplank aan bij de woonplaats van Cody waar een enthousiaste menigte hem opwachtte. Hij richtte zich echter uitsluitend tot Cody die hij een speciale Big Z ketting omhing. Tot verdriet van bijna alle surfliefhebbers verdween Big Z niet lang daarna spoorloos tijdens een prestigieus duel met zijn rivaal Tank Evans (Diedrich Bader, Marcel Jonker). Tank Evans spon garen bij de dood van zijn tegenstander en won bovendien alle negen keer dat de Big Z Memorial Surfwedstrijd na de verdwijning van Big Z werd gehouden.

Cody kondigt voor de camera aan te willen ontsnappen aan zijn geboorteplaats waar hij bij de visafslag moet werken en zijn surftalent niet tot bloei kan komen. Hij oefent met inferieure surfplanken van ijs en hoopt op een kans op het echte werk. Als de talentscout Mikey Abromowitz (Mario Cantone, Paul Groot) langskomt op zoek naar nieuw talent, biedt dat perspectief op deelname aan de tiende editie van de Big Z Memorial Surfwedstrijd. Maar voordat Cody het tegen de beruchte Tank Evans zal kunnen opnemen, moet hij eerst het nodige bijleren over surfen en natuurlijk het leven. Hij krijgt daarbij hulp van de aantrekkelijke strandwacht Lani Aliikai (Zooey Deschanel, Vivienne van den Assem) en de dikke, luie pinguïn Zeke bij wie ze inwoont en vooral aan oesters eten denkt, maar die ontzettend veel van surfen blijkt te weten.

De documentaire stijl waarin de animatiefilm ‘Surf’s Up’ is gegoten, zorgt voor veel leuke momenten. Erg geestig is het ‘historische’ filmpje waarin Big Z de woonplaats van Cody aandoet alsook het journaal waarin de verdwijning van Big Z als nieuws wordt gepresenteerd. Het leukste moment is als Zeke zich opgejaagd voelt door de camera en door de vragen van de documentairemakers en daarom met dingen naar hen begint te gooien, alsof dit alles in het echt plaatsvindt. Het verhaal is echter zo fragmentarisch en springt zo van hot naar haar dat die leuke stijl naarmate de film vordert ook vermoeiend wordt en het trucje gaat tegenstaan.

De film ziet er fraai uit. Vooral de scènes bij en in het water zijn soms ronduit spectaculair, zoals wanneer Cody meerdere keren achter elkaar door een enorme golf wordt overdonderd en niet aan het water lijkt te kunnen ontsnappen, wat echt spannend is. Ook het landschap van Antarctica mag er wezen net als de scènes in de jungle met de pinguïnkannibalen. De geluiden van piepende microfoons en gesproken teksten bij de wedstrijden en journaalbeelden die het realistisch bedoelde karakter onderstrepen, zijn ook goed gedaan. Daardoor is het extra zonde dat het verhaal niet altijd even sterk is, soms zelfs wat langdradig, maar al met al goed vermaak voor jong en oud.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 10 oktober 2007