Survival of the Dead (2009)

Regie: George A. Romero | 90 minuten | horror | Acteurs: Alan van Sprang, Kenneth Welsh, Kathleen Munroe, Devon Bostick, Richard Fitzpatrick, Athena Karkanis, Stefano DiMatteo, Joris Jarsky

Moet je een zombie nu afknallen of liever africhten? Op het (fictieve) eiland Plum wonen twee families die een jarenlange vete hebben. De O’Flynns struinen het eiland systematisch af op zoek naar de halfdoden om ze vervolgens op rigoureuze wijze naar de hel te sturen. Daarentegen staan de Muldoons met de bijbel in de hand en zijn zij van mening dat je de zombies in leven moet houden, in afwachting van een medicijn tegen hun bloeddorstige gedrag.

In George A. Romero’s ‘Survival of the Dead’ schrikken we niet van de zombies, maar van het verhaal dat eigenlijk niets voorstelt. Geen scherpzinnige, macabere en humoristische teksten, maar inhoudsloos gezwam in een B-film waar zelfs de hoofdrolspelers, levend of halfdood, geen vertrouwen in hebben. De boodschap of aanklacht, die doorgaans juist Romero’s ‘Dead’-films onderscheidt van de andere zombiefilms, ontbreekt volledig. ‘Survival of the Dead’ moet het gewoonweg hebben van de horror. Maar de spanning en de schrikmomenten zijn minimaal en zeker niet voldoende om de film negentig minuten lang levendig te houden.

De normaliter zo herkenbare Romero-zombies ontbreken. De halfdoden, die door de bank genomen goed gegrimeerd zijn, zwalken nu weliswaar ook weer ouderwets door het beeld, maar zijn soms voorzien van CGI-effecten die niet vernieuwen en zeker niet overtuigen. De kijker verlangt onherroepelijk terug naar de tijd dat Tom Savini nog verantwoordelijk was voor de gore. Dat waren nog eens heerlijke zombies die het gevoel van angst, maar ook humor in zich hadden. Je kon om ze griezelen maar ook lachen: de Romero-zombie in optima forma.

‘Survival of the Dead’ is niets meer of minder dan het uitmelken van de ‘Dead’-franchise. De verstokte fan zal de film als een zombie aanschouwen. Voor de overige filmliefhebbers zal het een kwestie van overleven zijn. Het is een doodeenvoudige film die geen ophef zal veroorzaken maar een stille dood zal sterven. En dan maar hopen dat er weer eens een echte Romero zal herrijzen.

Lodi Meijer