Surviving Christmas (2004)

Regie: Mike Mitchell | 91 minuten | komedie | Acteurs: Ben Affleck, James Gandolfini, Christina Applegate, Catherine O’Hara, Josh Zuckerman, Bill Macy, Jennifer Morrison, Udo Kier, David Selby, Stephanie Faracy, Stephen Root, Sy Richardson, Tangie Ambrose, John ‘B.J.’ Bryant, Tumbleweed, Kate Hendrickson, Bridgette Ho, Hailey Noelle Johnson, Sean Marquette, Caitlin Fein, Amanda Fein, Kent Osborne, Bill Saito, Michael Patrick Bell, Amy Halloran, Josh Siegel, K. Troy Zestos, Sonya Eddy, Smalls Ron Karabatsos, Wynn Irwin, Angela Gacad, Tom Kenny, Joan M. Blair, John Carter Brown, William Thomas Jr., Karen Furno, Linda Kerns, Cynthia Marty, Melanie Taylor, Precious McCall, Anika Noni Rose, David Atkinson, Reynaldo Duran, Michael Kosik, Jon Simanton, Allison Queal, Kacie Borrowman, Bryan Fisher, Marshall Manesh

Elk jaar rond de kersttijd wordt er wel een komische kerstfamiliefilm op het witte doek gepresenteerd. Soms slagen ze, maar de meeste van deze films zijn een grote flop en worden pas door het publiek bekeken wanneer ze op televisie worden uitgezonden. ‘Surviving Christmas’ is absoluut geen topper, maar heeft qua humor wel meer in zich dan de doorsnee filmflop.

Na de successen van Ben Affleck, zet de acteur annex tieneridool in ‘Surviving Christmas’ een zeer matige acteerprestatie neer. Vooral in de eerste helft van de film is Affleck qua acteerwerk vreselijk om naar te kijken. Pas in de tweede helft, wanneer het hoofdpersonage Drew Latham een menselijk gezicht krijgt en de liefde een rol gaat spelen, komt Affleck op dreef en wordt de film een stuk leuker en meer ontspannen om te bekijken.

Christina Applegate staat niet altijd even goed bekend om haar acteerwerk, maar zet in tegenstelling tot Ben Affleck in ‘Surviving Christmas’ wel een goed acteerspel neer. De rol van Alicia Valco past goed bij haar manier van acteren, ze laat dan ook zien dat ze op het gebied van familiekomedies behoorlijk wat in haar mars heeft. Ook James Gandolfini en Catherine O’Hara, als pa en ma Valco, spelen hun rol leuk. Vooral Gandolfini als de brommende Tom Valco, die heel wat over heeft voor geld, is vermakelijk om naar te kijken.

Humor is het punt waar deze film op scoort. De grappen zijn redelijk origineel en komen onverwachts, ook de personages Doo-Dah en zoon Brian zorgen voor de nodige lachwekkende momenten.

‘Surviving Christmas’ zit vol met zeer grappige momenten. Jammer genoeg is het acteerwerk, vooral dat van Ben Affleck, erg matig. Verwacht ook geen originele verhaallijn. Toch is de film leuk om met de familie rond de kerstdagen te bekijken. Het is aan te raden om de film te huren, afwachten totdat ‘Surviving Christmas’ op televisie uitgezonden wordt kan natuurlijk ook.

Hermia Pullen

Bioscooprelease: 2 december 2004