Survivor (2015)

Regie: James McTeigue | 96 minuten | actie, misdaad, thriller | Acteurs: Milla Jovovich, Pierce Brosnan, Dylan McDermott, James D’Arcy, Angela Bassett, Robert Forster, Sean Teale, Rege-Jean Page, Jing Lusi, Antonia Thomas, Paddy Wallace, Parker Sawyers, Frances de la Tour, Roger Rees, Benno Fürmann, Alisa Atanasova, Genevieve O’Reilly

Op sommige plekken in de wereld is het geen feest. Neem Afghanistan. Een Amerikaanse helikopter stort er neer in vijandelijk gebied. Talibanstrijders checken de identiteit van de piloten. De ene heeft interessante connecties en is voor losgeld te verkopen, de andere is waardeloos en wordt levend verbrand. Met deze scène lijkt de toon van ‘Survivor’ gezet, maar dat is maar schijn.

‘Survivor’ is geen oorlogsfilm, maar een film over de bedreigingen waar westerse overheden tegenwoordig mee te maken hebben. Veiligheidsbeambte Kate Abbott (Milla Jovovich) weet er alles van. Ze beoordeelt visumaanvragen voor de Amerikaanse ambassade in Londen en probeert te voorkomen dat misdadigers en terroristen door het net glippen. Bij de aanvraag van een Britse arts bekruipt haar een onaangenaam gevoel. Kate doet nader onderzoek naar de man, maar dat wordt haar door haar meerderen niet in dank afgenomen. Dat vindt ze vreemd. Ook is het vreemd dat haar collega’s om het leven komen bij een bomaanslag waaraan zijzelf op het nippertje ontsnapt.

Het explosief draagt de signatuur van The Watchmaker (Pierce Brosnan), een beruchte huurmoordenaar. Kate vertrouwt haar werkgevers niet meer en besluit onder te duiken, maar daarmee laadt ze onbedoeld de verdenking op zichzelf. Voor ze het weet zitten niet alleen The Watchmaker, maar ook de Britse en Amerikaanse veiligheidsdiensten achter haar aan. Als Kate de zaak uitzoekt stuit ze op een complot waarin ook de neergestorte helikopter een rol speelt.

‘Survivor’ opent sterk, maar wordt ongeloofwaardiger naarmate de film vordert. De Britse en Amerikaanse overheidsdiensten lijden collectief aan tunnelvisie, de motivatie van de slechteriken is wankel en het wil er bij ons niet in dat ze hun plannen zo op de laatste minuut laten aankomen. Je zou verwachten dat iemand die The Watchmaker heet beter kan plannen. Waarom doen die sukkels nou niet gewoon dát?, vraag je je meer dan eens af. Ah well…

‘Survivor’ heeft goede bedoelingen, maar zowel de cast als regisseur James McTeigue (‘V for Vendetta’) verspillen hun inzet aan een haperend scenario en een verhaal dat niet beklijft. Echt boos kun je overigens ook niet worden op de film. Er zitten een paar leuke vondsten in en genoeg actie om je anderhalf uur bezig te houden, maar tegen een gemiddelde aflevering van “Spooks” legt ‘Survivor’ het af.

Paula Koopmans

Bioscooprelease: 2 juli 2015
VOD-release: 5 november 2015