Susa (2010)

Regie: Rusudan Pirveli | 85 minuten | drama | Acteur: Giorgi Gogishvili, Ekaterine Kobakhidze, Avtandil Tetradze

Georgië komt vooral vanwege zijn politieke situatie bij ons weleens in het nieuws: de rozenrevolutie in 2003 en de oorlog in Zuid-Ossetië in 2008. Het land dat tot 1991 deel uitmaakt van de Sovjet-Unie heeft dan ook een haat-liefde verhouding met Rusland. Deze onzekere politieke situatie keert terug in ‘Susa’, waar de bewoners van een Georgische stad hiervan het slachtoffer zijn geworden. Voor veel mensen is namelijk geen rooskleurige toekomst weggelegd maar bestaat hun leven uit het overleven van weer een nieuwe dag en het nuttigen van tweederangs wodka verwordt dan ook snel tot een hoogtepunt van een etmaal.

Susa (Avtandil Tetradze) woont samen met zijn moeder in een buitenwijk van een Georgische stad. In deze achterstandsbuurt is het grauwe grijs de kleur van de dag en de kleur van het leven van diens bewoners. Net als zijn moeder werkt Susa voor de plaatselijke illegale wodkastokerij. Aan Susa de taak om als loopjongen de wodka af te leveren bij de klanten. Deze werkzaamheden voeren hem naar donkere steegjes en een wereld waaruit alle hoop op een betere toekomst verdwenen lijken te zijn. Wanneer Susa te horen krijgt dat zijn vader binnen twee weken thuis zal komen, krijgt hij iets van hoop. Hoop dat hij wordt meegenomen naar een grote stad, weg van het leven waaruit geen uitvlucht meer lijkt te zijn. Is zijn hoop gerechtvaardigd of is het een valse illusie?

‘Susa’ is een film in de neorealistische stijl, die het moet hebben van de indrukwekkende cinematografie, voor dialoog en plot is namelijk niet veel ruimte weggelegd. De prachtige beelden van een immens troosteloze omgeving en het sterke acteerwerk van Tetradze, vooral diens gezichtsuitdrukking, zijn niet genoeg om de film louter in een positief daglicht te stellen. ‘Susa’ kampt met een dusdanige eentonigheid dat, hoewel je constant blijft wachten op verandering je enige hoop daarop al lang hebt opgegeven. Terecht, want een echte confrontatie of climax gaat regisseur Rusudan Pirveli uit de weg.

Zoals gezegd is het acteerwerk van Avtandil Tetradze uitstekend, hij lijkt in de kansloze situatie toch nog vreugde te vinden, vooral tot uiting gebracht in het maken van een eigen caleidoscoop die de jongen keer op keer tegen het licht houdt om een verstoorde omgeving mee waar te nemen. De camera volgt Susa continu en probeert op deze manier het vechten tegen de bierkaai in beeld te brengen. Dit slaagt maar gedeeltelijk, het gevoel dat er niets aan zijn lot is te veranderen blijft overheersen.

Desondanks schetst regisseur Rusudan Pirveli met ‘Susa’, dat mede mogelijk werd gemaakt door het Hubert Bals Fonds van het Internationaal Film Festival Rotterdam, een realistische en prima gefilmde dag uit het leven van een Georgische jongen in de buitenwijken van een Georgische stad. De film doet echter ook niet meer dan dat is en is daardoor niet interessant genoeg om een diepe indruk achter te laten.

Meinte van Egmond