Suske en Wiske: De duistere diamant (2004)

Regie: Rudi van den Bossche | 85 minuten | familie, avontuur | Acteurs: Joeri Busschots, Céline Verbeeck, Dirk Roofthooft, Peter Van den Begin, Stany Crets, Thekla Reuten, Rik Launspach, Tuur de Weert, Urbanus, Willeke van Ammelrooy

‘Suske en Wiske: De duistere diamant’ is een kinderfilm, niet meer en niet minder. De jonge kijkers zullen zich prima vermaken met deze film en echte fans zullen het ook niet willen missen. De oudere kijker kan genieten van de verschijning van Thekla Reuten, die zelfs van deze rol iets moois weet te maken. Deze verfilming is stukken beter dan de tekenfilms die over de striphelden zijn verschenen.

De twee jonge helden worden vertolkt door Joeri Busschots en Céline Verbeeck, twee acteurs die niet stil hebben gezeten. De veertienjarige Céline, die lessen volgt aan de Koninklijke balletschool van Antwerpen, speelde al mee in meerdere musicals en wil van dansen haar beroep maken. De zestienjarige Joeri, die de rol van de moedige Suske speelt, stond al diverse malen in het theater en had al eerder in een film van Rudi van den Bossche gespeeld, namelijk Olivetti 82. Dirk Roofthooft, alias de ijdele Lambik, had eveneens een rol in dit speelfilmdebuut van Van den Bossche. In 1996 kreeg Roofthooft de Thalia-onderscheiding voor de meest verdienstelijke theaterpersoonlijkheid van het jaar en in 1997 en 1998 won hij filmprijzen als beste acteur van het jaar. In Nederland werd hij twee keer genomineerd voor het Gouden Kalf.

Stany Crets kruipt in de huid van spierbundel Jerom. Samen met Peter van den Begin (Tante Sidonia) maakte Crets veel theaterprogramma’s, waaronder de Raf en Ronny show. De twee speelden eveneens samen in de tweede Kabouter Plopfilm als de kabouters Snot en Jeuk. De Nederlandse Tekla Reuten is magisch als de aantrekkelijke Alwina. De jonge kijkertjes zullen haar vooral kennen als de moeder van Kruimeltje. Bij het oudere publiek is ze beter bekend als Lotte in de film De Tweeling, die is genomineerd voor een Oscar in de categorie Beste buitenlandse film. Andere Nederlandse inbreng is er van Rik Launspach als de baron en Willeke van Ammelrooy als kroegeigenares in de Middeleeuwen.

Het is niet verwonderlijk dat een verhaal van Suske en Wiske tot leven is gewekt. Na het succes van films als Asterix, Batman, Spider-Man, X-men en The Hulk is het zeker het proberen waard. De sfeer van de film blijft dichtbij die van de stripverhalen. De humor is kinderlijk, maar zij zijn dan ook de doelgroep. Het is jammer dat tante Sidonia gespeeld wordt door een man en daardoor een verdraaide mannenstem heeft, die op een vrouwenstem moet lijken. Ik denk dat zelfs de doelgroep dit niet grappig vindt. Maar iedere kijker die de stripverhalen kent, zal wel bij iets een andere voorstelling hebben gemaakt, zoals dat altijd gaat bij de verfilming van een (strip)boek.

Het verhaal van De Duistere Diamant wijkt een beetje af van het oorspronkelijke verhaal van Willy Vandersteen. De slechterik heet niet Baron Rijkopers, maar Baron Roger de Lachloze en Alwina krijgt wat meer diepgang. Hier en daar wordt op z’n Amerikaans een snotterscène ingelast. Tante Sidonia is in het stripboek niet zo ziek dat ze de kinderen niet kan volgen naar de Middeleeuwen en meer van die minuscule details.

Suske en Wiske zullen niet de laatste stripfiguren zijn die de sprong wagen naar het witte doek. Momenteel wordt er niet alleen in Hollywood maar ook in Frankrijk de laatste hand gelegd aan verfilmingen van verscheidene stripverhalen (Blake en Mortimer, Michel Vaillant, Luitenant Blueberry) en het gerucht gaat dat Steven Spielberg Kuifje gaat verfilmen. Stripfans kunnen hun hart ophalen.

Roosmarijn Andringa

Bioscooprelease: 19 februari 2004