Sven en zijn rat en het UFO mysterie – Svein og Rotta og UFO-mysteriet (2007)

Regie: Vibeke Ringen | 72 minuten | familie | Acteurs: Thomas Saraby Vatle, Luis Engebrigtsen Bye, Celine Louise Dyran Smith, Rut Tellefsen, Gard B. Eidsvold, Thor Michael Aamodt, Ferdinand Falsen Hiis, Marius Njølstad, Liv Bernhoft Osa, Miriam Sogn

Ziekte en dood is voor volwassenen al moeilijk te verhapstukken, laat staan dat kinderen dit begrijpen en er goed mee om kunnen gaan. Over deze problematiek maakte de Noorse productiemaatschappij Maipo een jeugdfilm. Hoe verwerkt een negenjarig kind het feit dat zijn geliefde oma dement wordt en naar het bejaardenhuis moet? In ‘Sven en zijn rat en het UFO mysterie’ zie je hoe Sven, met behulp van zijn vriendjes Dan en Melissa en uiteraard hun drie ratten, Meneer Jansen, James Bond en Pippi, dit oplost.

Sven en zijn rat Meneer Jansen zijn creaties van de Noorse kinderboekenschrijfster Marit Nicolaysen. Inmiddels zijn er al zo’n tien “Sven en zijn rat” boeken verschenen. Haar eerste boek over Sven, simpelweg ‘Sven en zijn rat’ getiteld, verscheen in 1996 en werd tien jaar later verfilmd, ook met Thomas Saraby Vatle in de titelrol. Deze film is gebaseerd op het boek ‘Svein og rotta gjennom solsystemet’ uit 2002 .

Met 72 minuten is de film voorbij voor je het weet en het verhaal speelt zich dan ook in sneltreinvaart af. Sommige plotontwikkelingen leveren daardoor wat van hun geloofwaardigheid in. Voor Sven, Dan en Melissa goed en wel bij oma aangekomen zijn, heeft Sven’s moeder al samen met oom Trygve besloten dat het tijd wordt dat oma in het bejaardentehuis opgenomen moet worden. Ze staat nog op de wachtlijst en er zijn nog twee wachtenden voor haar. De volgende dag echter is er al bericht dat er die nacht drie bejaarden zijn overleden en dat oma direct moet verhuizen, anders komt ze weer onderaan de wachtlijst…

De vastberadenheid en fantasie van de drie kinderen zijn echter erg leuk om te zien en kinderen vanaf een jaar of zeven, acht zullen zich zeker vermaken met de spannende toeren die Sven, Melissa en Dan uithalen om oma te redden uit de handen van de aliens. Met een beetje inlevingsvermogen is goed voor te stellen hoe Sven en later ook Dan en Melissa tot de conclusie komen dat de zielen van de bewoners van het bejaardentehuis gestolen worden door buitenaardse wezens.

‘Sven en zijn rat en het UFO mysterie’ is een leuke jeugdfilm die er in slaagt een zwaar en moeilijk onderwerp dat toch deel uitmaakt van het dagelijks leven, dus ook van de belevingswereld van jonge kinderen, op een luchtige maar niet ondoordachte manier te brengen.

Bioscooprelease: 10 januari 2008