Sweet River (2020)

Recensie Sweet River CinemagazineRegie: Justin McMillan | 101 minuten | horror | Acteurs: Jack Ellis, Lisa Kay, Jeremy Waters, Chris Haywood, Charlotte Stent, Rob Carlton, Jordan Shields, Geneviève Lemon, Martin Sacks, Cymone Rose, Bryan Probets, Sam Parsonson, Eddie Baroo, James McGregor, Jayden McGinlay

Over misleidende titels gesproken! ‘Sweet River’ klinkt als een anonieme romcom, maar blijkt een intens nare horrorthriller te zijn. Een film over kindermoorden. Voor genrefans is deze Australische productie in elk geval zeer de moeite waard!

In ‘Sweet River’ verhuist Hanna (Lisa Kay) naar een suikerplantage die in handen is van haar nieuwe buren John (Martin Sacks) en Elenor Drake (Geneviève Lemon). Dit drietal deelt een intens verdriet. Ze verloren allemaal hun kinderen. Hanna’s zoon Joey werd dood gewaand nadat hij ontvoerd werd en de dochters van Elenor verloren het leven in een verkeersongeluk. Hanna ontdekt dat haar zoon het slachtoffer werd van een seriemoordenaar die het op jongeren had voorzien. Deze killer benam zichzelf van het leven nadat hij betrapt werd. Hanna beseft dat de kans dat haar zoon nog leeft nihil is, maar wil wel weten waar hij is. Om een inktzwart hoofdstuk af te sluiten. In het dorp waar de seriemoordenaar leefde hoopt ze antwoorden te vinden. De dorpsbewoners zijn daar echter niet van gediend…

‘Sweet River’ leunt zwaar op sfeer. Regisseur Justin McMillan slaagt erin om deze onheilszwangere ambiance gedurende de hele film door te trekken. Je voelt gewoon dat er iets niet klopt. Er is iets mis met de dorpsbewoners, maar wat? De cast weet dat er sterk gesteund moet worden op hun performance en zet zijn beste beentje(s) voor. Het acteerwerk is dan ook erg goed en je kunt de wanhoop van de gebroken ouders bijna voelen. Erg goed gedaan. De rollen moeten erg zwaar zijn geweest. Naast de sterke cast beschikt ‘Sweet River’ ook over een mooie soundtrack die de mistroostige sfeer versterkt.

Klinkt allemaal goed toch? Helaas is er een minpuntje in de vorm van de speelduur: deze had wat korter gekund. Soms sleept de film een beetje, omdat de spanningsboog verslapt. Een wat strakkere regie (lees: een vlottere montage) had dat kunnen voorkomen. Neemt niet weg dat ‘Sweet River’ een lekker donkere horrorthriller is die onder de huid kruipt.

VOD-release: 14 mei 2021
DVD-release: 14 mei 2021