Synchronic (2019)

Recensie Synchronic CinemagazineRegie: Justin Benson, Aaron Moorhead | 97 minuten | drama, science fiction | Acteurs: Anthony Mackie, Jamie Dornan, Katie Aselton, Ally Ioannides, Ramiz Monsef, Bill Oberst Jr., Betsy Holt, Shane Brady

Creativiteit is een groot goed. Vooral in Hollywood. Terwijl het merendeel van de films die in de bioscoop of voor de thuiskijkers verschijnen uit variaties op een thema bestaan, duikt er af en toe een bijzondere rolprent op die zich onderscheidt van de rest. ‘Synchronic’ is zo’n productie. Deze film van Justin Benson en Aaron Moorhead is origineel en ingewikkeld. Dat laatste is op zich niet zo’n probleem, maar in dit geval werkt het de film tegen. Het regisseursduo neemt teveel hooi op de vork en dat heeft een onnodig warrige, maar toch onderhoudende film opgeleverd.

In ‘Synchronic’ draait het om de ambulancebroeders Dennis en Steve zijn die werkzaam zijn in New Orleans. Deze verpauperde stad wordt overspoeld door drugsproblematiek. De narcotica die volop gebruikt wordt, is legaal omdat de ontwerper ervan zich aan de wet houdt. Dennis en Steve zien wat de nieuwe designerdrug aanricht. Er is nog maar weinig bekend over de drug die erg vreemde effecten bij de gebruikers veroorzaakt en tot sterfgevallen leidt. Ook de vriendschap tussen de twee heren en de levens van hun familie worden door de drug aangetast.

Het is dankzij de bijzondere special effects en het sterke spel van Jamie Dornan en Anthony Mackie te danken dat deze film zo genietbaar is. Vooral Mackie is op dreef. Het verhaal is complex en behandelt verschillende thema’s zoals druggebruik, racisme, relaties en terminale ziektes. Al deze onderwerpen worden nogal vluchtig aangestipt zodat ze nooit echt blijven hangen. De twee hoofdrolspelers houden je bij de les. Dornan bewijst een charmant acteur te zijn die meer kan dan een stroeve zakenman spelen in de ’50 Shades’ serie.

‘Synchronic’ wil verder een spannende film over tijdreizen zijn. Door de vele thema’s in de film verliest men de focus. Wat overblijft is een interessante film die met meer structuur echt impact had kunnen maken.

DVD- en blu-ray-release: 17 maart 2021