T.V.: The Movie (2008)

Regie: T. Anthony Moore | 87 minuten | komedie | Acteurs: Brett Poquette, Oscar Castro, Adam J. Wagener, Alisha Rayne, Shanti Whitney, Gwyn Mason, Arturo Guerrero, Rex Lee, Kurt Miller

‘T.V.: The Movie’ is een low budget mockumentary van Rapscallion Films over een stel vrienden, die allen een carrière in de film- en tv-wereld ambiëren. Ze wonen met z’n allen in een leuk huis, maar er lijkt niemand te zijn die zich druk maakt om de financiën. Wanneer er op een dag een brief bezorgd wordt waarin de bank meedeelt hoeveel achterstand in het betalen van de hypotheekrente er is, krijgen Brett en Oscar het benauwd. Om aan geld te komen besluiten ze een film te maken. Het onderwerp is al snel gekozen: ze zijn namelijk dagelijks bezig met het maken van “The Adam Bomb Show Live”, een lokale talkshow die gemaakt is via het Public Access Television principe (en die in het echt ook bestaat). Hoe de ambitieuze filmmakers denken binnen korte termijn geld te kunnen vangen voor hun film wordt niet duidelijk, maar gelukkig doen ze nog enkele andere, zij het halfslachtige, pogingen om snel rijk te worden, zoals het beroven van een winkel en het wedden op paarden. Ook wordt Bretts broer Saul erbij gehaald die iets onduidelijks doet in het criminele circuit. De rol van Saul wordt redelijk overtuigend neergezet door Brett zelf. Dan is er ook nog Shanti, een dame met een voorliefde voor wapens en een volwassen man die zich alleen laat zien in zijn Elmo kostuum.

Waarheid en fantasie lopen door elkaar heen in ‘T.V.: The Movie’. De acteurs die je ziet, werken in werkelijkheid allemaal voor “The Adam Bomb Show”. Het zorgt voor veel naturel acteerwerk, maar jammer genoeg wordt dit niet altijd doorgetrokken naar de dialogen, waardoor deze soms geforceerd overkomen. De vraag die ook meerdere keren boven komt borrelen is voor welk publiek ‘T.V.: The Movie’ gemaakt is. Als komedie is de humor te ver verspreid, al zijn enkele grappen die de film bevat werkelijk briljant. Maar jammer genoeg zijn deze op één hand te tellen en weten overige situaties slechts voor een glimlach te zorgen. Sommige sketches uit “The Adam Bomb Show Live” zijn erg flauw, zoals het stap voor stap uitleggen hoe je een appel eet (stap 1: Heb honger) en hoe je tegen de zon moet vechten, maar in een juiste melige stemming zul je onwillekeurig moeten lachen.

Het ontbreekt ‘T.V.: The Movie’ aan een strak en duidelijk plot, tevens had er in de editing ruimte wat strakker gewerkt mogen worden, want ondanks dat de film nog geen anderhalf uur klokt, zitten er scènes in die echt makkelijk in de prullenbak mochten belanden. Dit alles wijst op een team dat het aan ervaring ontbreekt. Erg is dat niet: wat de film in routine mist, wordt goedgemaakt in enthousiasme, want dat het team achter ‘T.V.: The Movie’ lol heeft gehad in het maken van de film, dat is duidelijk. Dat maakt de film nog geen aanrader, maar liefhebbers van onafhankelijke lowbudget mockumentaries zouden de naam Rapscallion Films wel in hun achterhoofd kunnen houden. Een volgende productie zou wel eens hoger kunnen scoren.