Taartman (2009)

Regie: Annemarie van de Mond | 77 minuten | komedie, misdaad | Acteurs: Jaap Spijkers, Betty Schuurman, Dajo Hogeweg, Eva van der Gucht, Guus Dam, Ilias Ojja, Marina Wijn, Finn Poncin, Marcel Musters, René van ’t Hof, Martijn Fischer, Marcel van der Velden, Sylvia Hoeks, Arnoud Bos, Myranda Jongeling, Rik Launspach, Tjitske Reidinga, Neeltje de Vree, Mike Reus, Remco Melles, Maartje van de Wetering, Rense Westra, Herman van Ulzen

Met ‘Taartman’ levert regisseur Annemarie van de Mond voor de tweede keer een Telefilm af (de eerste is ‘HannaHannaH’ uit 2007). Een vernuftig scenario van Pieter Bart Korthuis ligt hieraan ten grondslag. Gecombineerd met de uitstekende regie en het zichtbare plezier dat de cast heeft gehad bij het maken van deze misdaadkomedie maakt dit ‘Taartman’ tot een van de betere Nederlandse speelfilms van de afgelopen tijd.

Banketbakker Ben van Bommel (Jaap Spijkers) zit al jaren in het vak, zijn pâtisserie gaat van generatie op generatie naar de volgende jonge Van Bommel. Zijn vrouw Tine (Betty Schuurmans) doet de boekhouding en staat in de winkel en de overige drie personeelsleden munten niet uit in hun vak, maar Ben buffelt zich er wel doorheen en laat zich niet gauw uit het veld slaan. Slecht is zijn huwelijk niet, al heeft Tine meer aandacht voor de herinrichting van de riante woning dan voor haar man, maar omgekeerd is Tine’s klacht dat Ben om vijf uur ’s ochtends opstaat en om half tien naar bed gaat ook wel te begrijpen. Wanneer er plotseling een deurwaarder langskomt die Ben doodleuk meedeelt dat hij binnen twee weken ruim twintigduizend euro op moet hoesten, omdat anders er anders beslag op de zaak gelegd wordt, zie je zijn wereld instorten. Niet op de hoogte van het uit de hand gelopen uitgavenpatroon van zijn vrouw, maar ook niet veel moeite doend om het aan haar te vragen, worstelt Ben enkele dagenlang met dit probleem, tot hij op de bruiloft van Sjoerd (Marcel Musters), een vriend, van wie de kijker inmiddels weet dat hij een pion is in het spel van de lokale drugsmaffia, een aanbod krijgt om met een uurtje werk de benodigde twintigduizend euro op te strijken. Eerst twijfelt Ben, maar de oplossing is te mooi om te laten liggen, dus hij zwicht.

Op weg naar de plaats waar de transactie plaats zal vinden gaat het fout, en goed ook. In een scène, die heel knap bedacht, al vanuit een ander perspectief aan het begin van de film getoond is, zodat de geloofwaardigheid hiervan verhoogd wordt, zien we dat Ben nooit op tijd kan komen om de deal sluitend te krijgen. Ook daarna blijft het lot de arme sympathieke banketbakker tarten. De overige verhaallijnen, met betrekking tot Tine en Bens concullega Bertrand (Rik Launspach) en die van Bens zoon Sebastiaan (Dajo Hogeweg) en Eva (Neeltje de Vree) zijn ook prima uitgewerkt. Vooral de laatste twee acteurs zorgen voor veel humoristische scènes. Topper is echter Jaap Spijkers, die Ben van Bommel feilloos neerzet als een man die “veel te goed is voor de wereld”, maar uiteindelijk toch voor zichzelf kiest.

‘Taartman’ is een bijzonder leuke comedy of errors. Er gaat zoveel mis dat het bijna niet meer geloofwaardig is, maar dat is juist de kracht van de film. Het scenario loopt niet met een grote boog om bepaalde clichés heen, maar dat stoort nergens, daarvoor ligt het tempo te hoog en is de subtiele humor te leuk. ‘Taartman’ is een film om van te watertanden!