Take Me Home Tonight (2011)

Regie: Michael Dowse | 100 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: Topher Grace, Anna Faris, Dan Fogler, Teresa Palmer, Chris Pratt, Michael Biehn, Jeanie Hackett, Lucy Punch, Michelle Trachtenberg, Demetri Martin, Michael Ian Black, Bob Odenkirk, Angie Everhart, Jay Jablonski, Edwin Hodge, Candace Kroslak

‘Take Me Home Tonight’ speelt zich af in de jaren 80. De afgestudeerde Matt heeft geen idee wat hij met zijn leven wil. Hij is slim maar woont toch weer bij zijn ouders en werkt in een videotheek. Eigenlijk heeft Matt maar één droom en dat is het meisje op wie hij al jaren verliefd is voor zich winnen. Wanneer zijn droomvrouw Tori de videotheek bezoekt, doet Matt alsof hij een succesvolle bankier is. Tori ziet Matt wel zitten en nodigt hem uit voor een groot feest diezelfde avond. Wat volgt is een wilde avond vol verrassingen die effect heeft op de levens van alle personages.

Wanneer een film al vier jaar op de planken ligt voordat hij wordt uitgebracht is dat vaak geen goed teken. Zo ook in het geval van ‘Take Me Home Tonight’. Door het drugsgebruik in de film hadden de filmstudio’s problemen met het uitbrengen van de film. Weinig vertrouwen van een filmmaatschappij zorgt vaak voor weinig vertrouwen bij de kijker. Dit resulteerde in een lage opkomst in de Amerikaanse bioscopen. In Nederland wordt de film alleen op dvd uitgebracht en dat is voor een middelmatige film als ‘Take Me Home Tonight’ eigenlijk wel prima.

De muziek en mode uit de jaren 80 maken de laatste tijd een grote comeback en ‘Take Me Home Tonight’ probeert mee te liften op dat succes. Grootste troef van de dat tijdperk zijn de kleding en muziek die lekker fout zijn. Ook in de film komen beide elementen flink terug in grote kapsels, felgekleurde poloshirts en vooral heel veel muziek.”Come on Eileen”, “Bette Davis Eyes” en een paar andere klassiekers zijn allemaal te horen op het feest. Toch voelt het een beetje als makkelijk scoren. Het lijkt of de makers hebben gedacht dat muziek en kleding uit de 80’s voldoende zou zijn om een leuke nostalgische  sfeer te creëren en het flinterdunne verhaal te doen vergeten. Typische 80’s komedies van John Hughes (‘The Breakfast Club’, ‘Ferris Bueller’s Day Off’) hadden naast een mooie aankleding vooral een hart en dat ontbreekt bij ‘Take Me Home Tonight’.

De film is onder andere geschreven door hoofdrolspeler Topher Grace die bekend is als sullige tiener uit de serie “That 70’s Show”. Grace doet zijn rol uit de serie nog eens dunnetjes over in de film als vriendelijke jongen die nog steeds verliefd is op het meisje van de middelbare school. De personages zijn niet heel uitgesproken en lijken ondergeschikt aan de jaren 80 sfeer die de film wil uitdragen. Een dikke plus krijgt de film dan weer wel voor de geloofwaardigheid tussen de stelletjes van de film. Niet zo heel gek als je bedenkt dat Topher Grace een relatie kreeg met Teresa Palmer en dat Anna Faris en Chris Pratt na de film met elkaar zijn getrouwd. De opvallendste rol van de film is voor Dan Fogler die Barry de beste vriend van Matt speelt. Barry is luidruchtig en overdreven en op het randje van irritatie hangt, maar daardoor een goede match is met de rustige en afwachtende Matt.

Het wat zwakke ‘Take Me Home Tonight’ is typisch zo’n film waar meer in had gezeten. De film leunt te veel op de echte klassiekers uit de geliefde jaren tachtig, zonder iets nieuws toe te voegen. Voor de echte liefhebbers van deze glorieuze periode is de film wél weer leuk door de aankleding en onvergetelijke muziek.

Shelley Eimers

DVD-release: 27 juni 2012