Taking Lives (2004)

Regie: D.J. Caruso | 103 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Angelina Jolie, Ethan Hawke, Kiefer Sutherland, Olivier Martinez, Tchéky Karyo, Jean-Hugues Anglade, Gena Rowlands, Paul Dano, Justin Chatwin, André Lacoste, Billy Two Rivers, Richard Lemire, Julien Poulin, Marie-Josée Croze, Christian Tessier

Angelina Jolie is in deze film op haar best. Als de ietwat excentrieke profiler Illeana Scott (welk normaal mens gaat vrijwillig in andermans graf liggen om een moordzaak op te lossen?) staat ze haar mannetje in de meest bloedstollende situaties, en weet ze machofiguren als detective Paquette (Olivier Martinez) tactvol het zwijgen op te leggen. Ook Ethan Hawke speelt zijn rol met verve. Hij is kunsthandelaar James Costa, getuige in een van de moordzaken die Scott moet oplossen en ‘nice guy with a twist’. Bovendien klopt de chemie tussen Jolie en Hawke. Hun langzaam opbloeiende romance wordt op een geloofwaardige wijze in beeld gebracht.

De film is vanwege de plot voornamelijk een één-tweetje tussen Hawke en Jolie. Gerenommeerde acteurs als Jean-Hugues Anglade en Tchéky Karyo hebben slechts een bijrol. Ook Kiefer Sutherland en Olivier Martinez (eerstgenoemde is amper vijf minuten te zien in de film, maar kreeg wel een prominente plaats op de aftiteling) staan op de achtergrond. Martinez is overigens erg overtuigend als de lompe, chagerijnige en weinig vrouwvriendelijke Paquette. Het is voor zijn huidige vriendin, de popster Kylie Minogue, te hopen dat hij in het echt weinig van dat soort trekjes vertoont.

Het verhaal van ‘Taking Lives’ is gebaseerd op een roman van de Britse auteur Michael Pye. In deze roman komt Illeana Scott echter niet voor. Zij is bedacht door scriptschrijver Jon Bokenkamp. Nadat hij ‘Taking Lives’ had gelezen besloot Bokenkamp dat de seriemoordenaar in het verhaal ook belicht moest worden vanuit het oogpunt van de mensen die hem proberen op te sporen. Zo kwam hij op het idee van een vrouwelijke profiler, wiens eigen persoonlijke achtergrond net zo mysterieus en intrigerend moest zijn als die van de moordenaar. Illeana Scott is dan ook beslist geen open boek. Ze meet zich een koele, afstandelijke houding aan ten opzichte van degenen met wie ze samenwerkt. Al haar passie stopt ze in haar werk, en ze behoort dan ook tot de besten in haar vakgebied. Maar ook zij is maar een mens, en gaandeweg in het verhaal worden haar zwakke plekken duidelijk.

De regisseur van ‘Taking Lives’, D.J. Caruso, is vooral bekend door ‘The Salton Sea’ (2002), een uitstekende psychologische thriller met Val Kilmer in de hoofdrol. ‘The Salton Sea’ was Caruso’s debuut als filmregisseur. Daarvoor was hij werkzaam als tv-regisseur, en werkte hij mee aan TV-series als ‘Smallville’ en ‘Dark Angel’.

‘Taking Lives’ bevat genoeg spannende momenten om tot het eind te blijven boeien, maar de plotwendingen zijn niet erg verrassend. De kijker wordt wel heel even op het verkeerde been gezet, maar ontdekt daarna vrij snel hoe de situatie werkelijk in elkaar zit. Deze film is een degelijk gemaakte thriller die alleen de middelmaat ontstijgt door het acteerwerk van de twee hoofdrolspelers.

Saskia Blokker

Bioscooprelease: 22 april 2004