Tales of Halloween (2015)

Regie: Darren Lynn Bousman, Axelle Carolyn, Adam Gierasch, Andrew Kasch, Neil Marshall, Lucky McKee, Mike Mendez, Dave Parker, Ryan Schifrin, John Skipp, Paul Solet | 94 minuten | horror | Acteurs: Booboo Stewart, Ben Woolf, Cerina Vincent, Grace Phipps, Sam Witwer, Lisa Marie, Adrienne Barbeau, Lin Shaye, Pollyanna McIntosh, Barry Bostwick, Greg Grunberg, Keir Gilchrist, Barbara Crampton, Adrianne Curry, John Landis, Caroline Williams, Clare Kramer, James Duval, Joe Dante, Kristina Klebe, Madison Iseman, Robert Rusler, John Savage, Jose Pablo Cantillo, Adam Pascal, Noah Segan, Pat Healy, Adam Green, Alex Essoe, Stuart Gordon, Tiffany Shepis, Austin Falk, Amanda Moyer, Natalie Castillo, Dana Gould, Marc Senter, Elissa Dowling, Mick Garris, Jennifer Wenger, Casey Ruggieri, Nick Principe, Ben Stillwell

‘Tales of Halloween’ is een zogenaamde ‘anthology-film’, een prent dus die bestaat uit meerdere korte films van verschillende regisseurs. Onder de uitverkoren regisseurs bevinden zich ook bekende namen uit het horrorwereldje zoals Darren Lynn Bousman (‘Saw II’ t/m IV), Neil Marshall (‘The Descent’, ‘Dog Soldiers’) en Adam Gierasch (‘Night of the Demons’). Het overkoepelende thema van de op zichzelf staande verhalen is in dit geval uiteraard de nacht van Halloween in een Amerikaanse buitenwijk, een plek waar dwergen, geesten, heksen, vreemdelingen, moordenaars en zelfs buitenaardse wezens voor een nacht verschijnen om nietsvermoedende bewoners te terroriseren.

Het onvermijdelijke gevolg van een horroromnibus als ‘Tales of Halloween’ is natuurlijk dat er zowel goede als wat minder aansprekende miniatuurgriezelverhalen langskomen. In de ruim anderhalf uur die de film duurt, trekt er in elk geval een bonte stoet van griezels en Halloweenverschrikkingen voorbij. Denk bijvoorbeeld aan een vierarmige heks met een vurige kinderwens, een bende moorddadige kinderen, een flink uit de hand gelopen burenruzie met als inzet de mooiste Halloweenversiering, een demon die gespecialiseerd is in het bestraffen van straatschoffies en zelfs een buitenaards wezen dat bezit neemt van een levenloos vrouwenlichaam om de strijd aan te gaan met haar misvormde moordenaar. In vrijwel alle films is ook de nodige plaats ingeruimd voor humoristische passages, een gegeven dat zeker in combinatie met de toch wel behoorlijke hoeveelheden rondspattend bloed en rondvliegende ledematen niet zelden zorgt voor bizarre taferelen.

Het toppunt van absurdisme, en tegelijkertijd ook een van de leukste verhalen, is ‘Bad Seed’. In dit door Neil Marshall geregisseerde werkje is de moordenaar letterlijk een zieke vrucht, namelijk een bloeddorstige pompoen die een voorliefde voor mensenvlees blijkt te hebben. Ook het openingsfilmpje ‘Sweet Tooth’ is door het lekker duistere sfeertje, de prima opbouw en het bloederige einde een fraai horrorjuweeltje. Naast de nodige impliciete verwijzingen naar diverse horrorklassiekers (leg het bizarre, zeer bloederige, maar tegelijkertijd ook uiterst vermakelijke ‘Friday the 31st’ bijvoorbeeld maar eens naast ‘The Evil Dead’ en in wat mindere mate ‘Friday the 13th’), zijn er ook cameo’s voor bekende (horror)regisseurs als Joe Dante, Stuart Gordon, Mick Garris en John Landis.

Het gaat wat te ver om ‘Tales of Halloween’ gelijk te bombarderen tot een genretopper, maar de film is wel een lekker snoepje dat het best smaakt op een herfstige oktober- of novemberavond.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 31 oktober 2015 (Halloween Horror Show)