Tales of Vesperia – The First Strike – Teiruzu obu vesuperia: The first strike (2009)

Regie: Kenta Kamei | 110 minuten | actie, animatie, fantasie, science fiction | Originele stemmencast: Kosuke Toriumi, Mai Nakahara, Rika Morinaga, Eiji Takemoto, Mamoru Miyano

De tijd dat rollenspellen synoniem stonden voor puisterige pubers die met vage kaartjes in de weer waren in hun moeders kelder zijn voorbij. Tegenwoordig worden Role Playing Games (RPG’s) achter de (spel)computer gespeeld en bezit vrijwel elke game – in welke vorm dan ook – elementen van het genre. In Japan zijn RPG’s zowat het populairste genre dat je kunt spelen. De ‘Tales Of’ serie is er dan ook erg geliefd. ‘Tales of Vesperia’ is een computerspel van spellenbakker Namco Bandai dat ook in het Westen verscheen op de Xbox 360. Hoewel Europeanen en Amerikanen niet zo gek zijn op de franchise, heeft de game een cultfanbase weten te vergaren. Voor Funimation reden genoeg om de anime ‘Tales of Vesperia: The First Strike’ naar het Westen te brengen. Heeft het bedrijf er goed aan gedaan om deze tekenfilm te importeren of had het niet gehoeven?

‘Tales of Vesperia: The First Strike’ is een prequel. De film vertelt wat er gebeurde voor de helden Yuri Lowell en Flynn Schifo elkaar ontmoette in de Xbox 360-game ‘Tales of Vesperia’. Mensen die het spel nooit gespeeld hebben, kunnen de anime probleemloos volgen. Yuri en Flynn zijn soldaten die de bevolking beschermen tegen gevaarlijke dieren en het kwaad buiten de kasteelmuren houden. Als blijkt dat er kwade magie in het spel is, gaan de twee op onderzoek uit. Dat klinkt gemakkelijker dan het is, want de arrogante Yuri en de trotse Flynn kunnen niet goed samen door één deur.

Het is tof dat Funimation een nichemarkt bediend. Zo’n grote aanhang als de ‘Final Fantasy’ reeks heeft de ‘Tales of’ reeks nu eenmaal niet. En ‘Tales of Vesperia’ is geen kassucces geworden. Ben je fan van de game dan moet je deze film zeker checken. Als je niks met het spel hebt, is deze anime niet zo interessant. Dat ligt aan het slappe verhaal en de niet zo boeiende personages. Er wordt heel veel geouwehoerd in deze film en dat levert geen spannende, nieuwe inzichten op. Daarnaast is de androgyne Yuri (het duurt even voordat je door hebt dat dit GEEN vrouw is) geen sprankelend personage, maar een onsympathieke, arrogante kwal. Van karakterontwikkeling is geen sprake. Ook de gesloten Flynn is niet altijd interessant genoeg om te blijven volgen. Mondjesmaat krijg je meer over hem te weten, maar het is net niet genoeg om het personage voldoende uit te diepen. Het zijn standaard personages.

Voor een videospel volstaan deze hoofdpersonen wel, omdat je zelf de baas bent over het avontuur en langzaamaan een band met hen opbouwt. Een Japans rollenspel klokt tientallen uren dus dan krijg je voldoende tijd om een band met het figuurtje onder de knoppen op te bouwen. Films leiden jou door het verhaal en missen de interactie die je in games wel hebt. Dat de hoofdpersonen saai zijn, is niet eens zo bezwaarlijk voor een anime. Als de actiescènes maar boeiend en spectaculair zijn. Helaas is dat niet het geval. Er is weinig actie en als er gevechten in beeld komen, vallen ze tegen en duren ze veel te kort. Van animatiestudio Production I.G. mag – nee, moet – je meer verwachten. De studio heeft films als ‘Ghost in the Shell: S.A.C.’ en ‘Blood: The Last Vampire’ ingeblikt, klassiekers die de animatiewereld hebben veranderd. ‘Tales of Vesperia: The First Strike’ ziet er goed uit, maar de animatie laat het afweten. Vechtscènes ogen onnatuurlijk en zijn weinig fantasievol in beeld gebracht. Daarnaast had de film met een kortere speelduur meer impact gemaakt. Bijna twee uur is veel te lang voor deze trage film met zinloze dialogen. Een half uur minder kon ook.

Leuk voor de fans. Met die cliché-uitspraak moet je ‘Tales of Vesperia: The First Strike’ beschrijven. Een aardig niemendalletje voor verstokte gamers en de anime-fan die alles wat beweegt kijkt. Heb je niks met de game dan kun je deze teleurstelling het beste negeren.